Performance

Outfit, bestaande uit Andrew Hunt (zang, synthesizer, gitaar), Thomas Gorton (zang, synthesizers), Nick Hunt (gitaar), Chris Hutchinson (bas) en David Berger (drums, productie) komt uit Liverpool maar heeft de thuisstad inmiddels omgeruild voor metropool Londen. Qua bereik en uitstraling zit Outfit daar net iets beter, al is het in tijden van het wereldwijde web belangrijker om de boodschap via sociale media te verspreiden dan puur de plaats waar iemand verblijft, die de doorslag geeft. Toch is het voor concerten nog steeds interessant om vanuit Londen te opereren en de aandacht te trekken van de invloedrijkste Britse muziekbladen. Of Outfit een echte hype zal worden, betwijfelen we nogal. Daarvoor is het kwintet dat er als regelrechte nerds uit ziet, allicht een beetje te bescheiden. Hun muziek is net zo onhip als het uiterlijk en kijkt met grote liefde terug naar de synthesizerpop van de jaren 1980, zonder klakkeloos zaken over te nemen. De liedjes, tien in totaal, zijn veelal melancholisch van aard, al mag er bijvoorbeeld in ‘House On Fire’ best een euforisch danspasje worden gezet. Samples, voorgeprogrammeerde beats en field recordings van dagelijkse omgevingsgeluiden vormen de ideale basis voor de ietwat dromerige zang van Andrew Hunt. De liedjes variëren tussen droompop, dance en een vleugje funk en exotica, waardoor de op zich behoorlijk sterk op elkaar lijkende deuntjes toch leuk blijven. De veel geciteerde vergelijking met Hot Chip is net iets te hoog gegrepen, maar het dansgrage jonge hippe volkje zal met dit groepje zeker iets kunnen aanvangen.

Outfit_Performance