The Ocean - (c) Steven Fry

Pelagic Fest 2024

In 2024 viert Pelagic label zijn vijftienjarig jubileum, groots gevierd met een eigen festival in de Muziekgieterij in Maastricht op 24 en 25 augustus. We spreken oprichter Robin Staps (The Ocean) over de oorsprong van het festival, en over wat bezoekers deze vierde editie kunnen verwachten.

Zoektocht

Opgericht door Robin Staps van de band The Ocean, staat het Duitse Pelagic Records synoniem voor kwaliteit en innovatie in de scenes van heavy muziek als doom metal, post-rock, sludge, industrial en elektronica, zoals ook te lezen valt in ons labelreport in GC #166. Het festival rond het label, Pelagic Fest, is ontstaan uit de visie om een meeslepende ervaring voor muziekliefhebbers te creëren, legt Staps uit. ‘Het idee was om een locatie te vinden die niet alleen onze behoeften vervult qua geluid, maar ook goed bereikbaar is voor mensen en waarbij de muziek voorop staat. Een festival in lijn met het label, dus een waarbij alle aandacht uitgaat naar de muziek’.

Robin Staps - (c) Morgane Fringand
Robin Staps – (c) Morgane Fringand

The Ocean - (c) Steven Fry
The Ocean – (c) Steven Fry

Eerdere edities van het festival vonden plaats in Berlijn, de bakermat van zowel het label als van The Ocean. Staps geeft aan dat het door de jaren heen steeds lastiger werd een geschikte locatie te vinden in de Duitse hoofdstad. Na jarenlang zoeken in Berlijn, leidde het lot hen naar de Muziekgieterij in Maastricht, waar Staps met The Ocean in 2023 speelde en waar hij onder de indruk raakte van de locatie. Hij beschrijft het als ‘de perfecte plek’, met twee zalen met geavanceerde faciliteiten en een intieme sfeer die het onderscheidt van typische moderne locaties zonder ziel.

Europese vertegenwoordiging

Met meer dan 60 bands in de Pelagic-catalogus, is het samenstellen van de line-up geen gemakkelijke taak. ‘We geven prioriteit aan bands met recente releases en een sterke live-aanwezigheid,’ legt Staps uit. ‘Logistiek speelt hierbij ook een rol. Het is eenvoudiger om Europese bands te boeken dan intercontinentale’. Opvallend is het aantal Scandinavische bands dat op de planning (en dus op het label) staat. Noorwegen (Årabrot, Spurv, Ihsahn – afsluiter op de zondag), Zweden (A Swarm of the Sun, Oh Hiroshima, EF, Karin Park – die Zweeds-Noors is), Denemarken (LLNN) en Finland (NYOS) zijn allen vertegenwoordigd. Ook Frankrijk zal ruimschoots acte de présence geven, met de groepen Lost in Kiev, Year of No Light, Love Sex Machine en WuW.

Een ander land waar Pelagic Records een sterke band mee heeft is België, dat een bloeiende heavy-muziekscene heeft. Staps schrijft deze verbinding toe aan toeval in plaats van strategie. ‘België heeft gewoon een levendige scene die resoneerde met de ethos van ons label,’ zegt hij. ‘Onze affiniteit met de Belgische scene is organisch gegroeid door de jaren heen, gedreven door de kwaliteit en innovatie die kenmerkend zijn voor Belgische bands en die diep resoneren met de filosofie van Pelagic.’ Door de jaren heen heeft het label relaties opgebouwd met onder meer Briqueville, Hippotraktor en Psychonaut. Bands die inmiddels een aantal releases op Pelagic hebben uitgebracht en met in het oor springende intelligente hedendaagse interpretaties van post-doom/sludge een plek als voorloper in de scene hebben verdiend. Hun shows op het festival raden we dan ook van harte aan.

Het Europese deelnemersveld van het festival wordt verder nog gevuld met Nederland/Griekenland (Playgrounded), Noord-Ierland (And So I Watch You From Afar) en Duitsland (Bipolar Architecture – deels Turks, The Ocean). Wellicht zal er een Pelagic-pijler als Europese gemeenschap moeten worden toegevoegd aan het Verdrag van Maastricht… Maar er is meer dan Europa, getuige de aanwezigheid van de Amerikanen van Glassing en Arms and Sleepers, maar ook de samenwerking tussen Japan (Dahm Majuri Cipolla, drummer van MONO en Zwitserland (Reto Mäder van Sum Of R) in JeGong.

Pelagic Fest 2024
Pelagic Fest 2024

Verbondenheid

Staps wil dat Pelagic Fest niet alleen over muziek gaat, maar over een bredere ervaring – van het ontdekken van nieuwe bands tot het verbinden met mede-fans en artiesten. ‘We willen dat mensen geïnspireerd raken en zich verbonden voelen met een groter geheel’. Om ook mensen te betrekken die niet bij het festival zelf kunnen zijn, worden er ook optredens gefilmd die online te volgen zijn. ‘We willen dat iedereen de energie van Pelagic Fest kan ervaren’, zegt Staps, ‘of ze nu in Maastricht zijn of aan de andere kant van de wereld. De ervaring van daadwerkelijk in de zaal staan bij een artiest zal het nooit benaderen, maar het is toch een middel om meer mensen te betrekken’.

Pelagic warehouse - (c) Jovi Zhang
Pelagic warehouse – (c) Jovi Zhang

Naast de muziek kunnen bezoekers van Pelagic Fest een uitgebreide merchandise line-up verwachten. ‘We zullen zeker een epische merch-stand hebben,’ verzekert Staps, ‘met exclusieve items variërend van vinylplaten tot gelimiteerde oplagen van zeefdrukken die speciaal voor de gelegenheid zijn ontworpen. Dit ondersteunt niet alleen de artiesten, maar stelt fans ook in staat om een stukje van de festivalervaring mee naar huis te nemen.’ Liefhebbers van bijzonder artwork zullen zich hierbij als een kind in een snoepwinkel wanen. Pelagic besteedt altijd veel aandacht aan hun vinyl-uitgaven. Zie bijvoorbeeld de prachtige cut-out albumhoezen van The Ocean, de bijzonder gekleurde platen van Mono en LLNN, of het artwork voor ‘Trve’, de laatste plaat van Love Sex Machine. Voor bezoekers zoals ondergetekende betekent dit alvast beginnen met sparen…

Toekomst

Vooruitkijkend viert Pelagic Fest 2024 niet alleen zijn jubileum, maar legt het ook de basis voor toekomstige edities. ‘We willen de Muziekgieterij voorlopig als onze thuisbasis behouden voor ons eigen festival, maar kijken ook naar een uitbreiding met mogelijk labelavonden of festivalevenementen in andere Europese steden.’ Samenwerkingen met gerenommeerde festivals zoals Roadburn en Damnation Festival, waarbij Pelagic een deel van de programmering voor rekening mocht nemen, onderstrepen de toewijding van het label om het bereik van zijn artiesten te vergroten en verbinding te maken met mensen wereldwijd.

Wanneer ons gesprek ten einde loopt, reflecteert Staps op aankomende releases op het label. ‘Het belooft een interessant najaar te worden met veel geweldige releases van artiesten van wie er veel op het festival staan, zoals And So I Watch You From Afar en A Swarm of the Sun, maar ook van Envy en Lizzard.’ Staps benadrukt nog eens dat zowel het label als het festival in het teken staan van het vieren van creativiteit en gemeenschap. ‘Dat is waar Pelagic om draait.’

Niels Tubbing
The Ocean - (c) Steven Fry
do 25 jul 2024