Pathology

Gods Gift was zo een bandje waar iedereen maar bleef over spreken, maar waarvan nauwelijks iemand een noot heeft gehoord of ze ooit live zag. Ze kwamen uit Manchester, en waren actief tussen 1979 en 1984. Maar Manchester werd gedomineerd door The Fall en Joy Division, benevens heel wat mindere goden. Gods Gift bracht in zijn tijd wel wat demos, cassettes en singles uit, maar alles ging relatief ongemerkt voorbij. Het gros van de bandleden werkte in de psychiatrie, en dat heeft duidelijk zijn invloed op de zeventien hier verzamelde nummers. Donker, schizofreen, angstaanjagend, tegendraadse melodieën en dito ritmes domineren de veelal lange stukken. In tegenstelling tot punk mocht een song alweer wat langer duren, met ‘Soldiers’ als absoluut hoogtepunt van de plaat. Hij verschijnt op hetzelfde label waarop al meer dan honderd cd’s verschenen die punk en postpunk documenteert, zowel de Amerikaanse als de Britse, die zich heel diep in de ondergrond bevindt. Aan grote namen wordt niet gedaan, en als we even scrollen door het aanbod, staan ons nog heel wat ontdekkingen en verrassingen te wachten. Met Gods Gift zijn we absoluut blij, een aanrader voor ieder die originele postpunk van begin jaren 1980 wil horen en wil merken dat alvast aan deze band nog niets antiek klinkt. Messthetics #107 is het derde deel dat de scene in Londen documenteert, in dit geval tussen 1978 en 1981. De meeste bandjes traden nooit op, brachten soms niet meer dan een single uit en zouden zonder dit label definitief tot de geschiedenis blijven behoren. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat er nauwelijks gepolijste postpunk valt te horen, wel stoffige newwave, experimenten en rammelpop. Bekendste van het zwik zijn 49 Americans met Residents-achtige liedjes en Milkmen, naast obscuriteiten van Occult Chemistry, Avocados en zo nog wat. Uiteraard met een uitgebreid boekje met uitleg en situering, want uit veel van deze bands komen muzikanten die later bijvoorbeeld opdoken in A Certain Ratio, Alien Sex Fiend, 400 Blows of Flying Lizards. Net als steeds bevat de schijf ook nog wat extra mp3’s, om van sommige bands nog een extra nummer te horen. Messthetics #108 richt zich tot de Oostkust, van Bournemouth tot Brighton, in de periode 1978-1981, en later volgen nog verdere excursies aan dezelfde kust. Hier ook veel DIY en toch een paar bekendere namen, zoals Renaldo & The Loaf en Poison Girls. We horen op beide compilaties veel invloeden van The Fall en David Bowie, al doet iedereen er zijn eigenwijze ding mee. We vragen ons contact meer van deze reeks, want als deze twee een voorbeeld zijn van hoe ze het aanpakken, hongeren we naar meer, veel meer.

GodsGift_Pathology