Wij kijken altijd met meer dan normale belangstelling uit naar een album van Piano Magic, want deze kameleongroep rond spilfiguur Glen Johnson heeft tijdens haar tienjarig bestaan al een aantal sterke albums uitgebracht. Als recensent weet je nooit precies wat te verwachten. Postrock, droompop, ambientpop, indie-elektronica, het maakt Johnson en vrienden allemaal niets uit, een nieuw album van Piano Magic is zodoende altijd een uitdaging voor elke zichzelf respecterende muziekliefhebber. Producer Guy Fixsen (My Bloody Valentine, The Pixies, Stereolab en The Breeders) drukt duidelijk zijn stempel op de plaat, want in tegenstelling tot het luchtige album Disaffected uit 2005 klinkt Part Monster veel donkerder en zelfs behoorlijk spookachtig. Luister maar naar Great Escapes, een obscuur instrumentaal meesterwerkje halverwege het album of The King Cannot Be Found, een gitzwarte postwavesong met instant classic allures. Andere hoogtepunten zijn de onheilspellende opener The Last Engineer en de sublieme ballade Engelands Always Better (As Youre Pulling Away), één van die songs op het album waar Johnson zich gewillig laat begeleiden door het bijzonder sensuele stemgeluid van Angèle David-Guillou ( Klima).
Part Monster is een zwarte mis opgedragen aan John Merrick (de zogenaamde Elephant Man, een lichamelijk totaal misvormde man die twee eeuwen geleden leefde in Engeland, mm), dus wie op zoek is naar swingende partymuziek voor de volgende zomerfuif koopt met de nieuwe Piano Magic een (zwarte) kat in een zak. Voor al de anderen is er geruststellend nieuws, Glen Johnson heeft alweer een donker meesterwerkje afgeleverd. Veeleisend als we zijn, hadden wij ook niets anders van hem verwacht!