Painkillers

Gitarist en zanger Fredrick ‘Joe’ Evans IV vormt samen met drummer Brenn ‘Sausage Paw’ Beck het punkbluesduo Left Lane Cruiser. Het duo besloot om samen met James Leg, die eigenlijk John Wesley Myers heet, een plaat vol covers in te blikken. Leg maakt deel uit van het duo Black Diamond Heavies die in de bluesrockhoek zijn te situeren. Wetende dat Leg nog deel uitmaakte van The Immortal Lee County Killers was de keuze voor blues bij die band geen verrassing, die voor rock wel. Bluespunk was het genre waarvan we dachten dat Leg erin uitblonk. Ondertussen maakt Leg ook solalbums en daardoor was de stap voor een samenwerking nog kleiner geworden. ‘Painkillers’ is het resultaat en het mag gezegd: het is een leuke samenwerking die covers laat horen van bands die beider groepen hebben beïnvloed. De nummers krijgen allemaal een bluesy benadering, waarbij de punk ten faveure van rock, op een aantal uitzonderingen na, in de studio is blijven liggen. Daardoor klinkt het album een stuk minder gedreven en fors dan de albums van Left Lane Cruiser of Black Diamond Heavies zelf en vergeet het trio ook nogal eens dat covers geen klakkeloze kopietjes hoeven te zijn. Ondanks de hulp van Jim Diamond op bas en Harmonica Shah, een krasse ouderling op harp, klinken hun covers van onder meer Led Zeppelin, Junior Kimbrough, Bob Seger, Taj Mahal en The Rolling Stones weinig verrassend. Opener ‘Sad Days Lonely Nights’ van Junior Kimbrough is eigenlijk het enige echt opzwepende nummer van de hele plaat. Bluespuristen zullen deze plaat haten, maar liefhebbers van bluespunk zoals (pb) voelen zich tekort gedaan.

LeftLaneCruiserJam_Painkillers