Pain Language

Gold Dust Media is een Amerikaanse dochterfirma van !K7. GDM is de laatste maanden erg actief. Op korte tijd verschenen een vijftal hiphopreleases. Net zoals Rapster dat ook geaffilieerd is met !K7 gaat Gold Dust Media vooral voor bekende(re) namen, om maar niet te zeggen voor hiphopveteranen. Maar waar deze strategie bij Rapster sterke platen van onder meer J Live en Pete Rock opleverde, is dat bij GDM (voorlopig) nog niet het geval. Niet dat ‘Pain Language’ van DJ Muggs en Planet Asia een slechte plaat is, maar echt warm lopen we er ook niet voor. Muggs is natuurlijk de bekendste van de twee. Iedereen kent hem wel van zijn werk met stonerhoppers Cypress Hill. Planet Asia is bij insiders misschien bekend als één helft van Cali Agents (samen met Rasco). Daarnaast doen ook gastrappers als Killah Priest en GZA hun ding.
De vlag ‘Pain Language’ dekt hier anders wel perfect de lading. Want het is behoorlijk rauwe shit die Muggs ons voorschotelt. Stilistisch lonkt de muziek dan ook naar de laatste twee Cypress Hill-albums. De sfeer is dus meer gloom and doom dan gebruikelijk in de hiphopwereld, maar dat geeft tracks als ‘Death Frees Every Soul’ en ’Lions In The Forest’ net dat tikkeltje extra waardoor deze ‘Pain Langauge’ toch nog een zeventje haalt.
Over ‘We want in’ van Outlawz kunnen we heel erg kort zijn. Dit is gewoon dertien in een dozijn West Coast rap zoals die gemaakt werd in 1993. Outlawz zijn vooral bekend als de groep van 2Pac en met deze plaat willen ze hun plaats opeisen in de hiphopwereld. Jammer, maar helaas jongens met deze gedateerd slappe hap zal het echt niet lukken.

Kris Peeters
DjMuggsPlanetAsia_PainLanguage