Outside, The Great Drought

In tijden waarin drones en ijle new age synths de norm zijn, getuigt het van een ongezien lef om als kleinschalig undergroundlabel een barokke popplaat uit te brengen. Dat is precies wat het Gentse Smeraldina-Rima (zie elders in dit tijdschrift voor een uitgebreid interview met de sterkhouders van het label) doet met deze ‘Outside, The Great Drought’ van de New Yorker Colby Nathan, alias Hyena.
Live is Hyena – althans volgens de internetclipjes die we konden traceren – een soort éénmansband en de hoesnota’s van ‘Outside, The Great Drought’ lezen als een opsomming van vochtige zolderkamers en winderige traphallen in Parijs, Gent, Maine en New York. We verwachtten ons aanvankelijk dan ook aan een zeer lofi bedoening. Maar na een eerste beluistering moesten we onze onderkin uit onze schoot rapen, want opener ‘Salutations’ is epischer dan Arcade Fire en bevat waarschijnlijk méér overdubs dan ‘Bohemian Rapsody’ (en minstens evenveel pathos). Prima song, wel.
‘Portraits’ start als een orchestrale jazztrack – inclusief Nina Simone-snik – maar voor we er erg in hebben ontploffen zowel orkest als Nathan tot iets wat in de buurt komt van de oerschreeuw. Om maar te zeggen dat ‘Portraits’ ons een beetje de voeten onder lijf heeft weggeslagen.
Ook ‘I Eat Your words’ is hogelijk manisch, maar dan op een ongecompliceerde feestelijker manier. Over manie gesproken: ‘Fiction’ klinkt alsof Daniel Johnston een Lou Reed-achtige stream-of-consciousness spokenword placeert over big band freejazz – ronduit dolletjes, dus.
U wil een kritische noot? In de tweede helft van ‘Pomegranate’ duikt een koperen ritmesectie op die iets te lang in de Balkan gelogeerd heeft om ons helemaal mee te slepen in de extase.
Nina Simone, Lou Reed, Arcade Fire, Daniel Johnston – allemaal referenties die het vermoeden zouden kunnen wekken dat u Hyena wel eens spoedig op een radiostation in uw buurt zou kunnen horen langskomen. Berg op die ijdele hoop, want daarvoor is ‘Outside, The Great Drought’ waarschijnlijk net iets té divers en excentriek. Misschien ook wel net té goed, maar we willen hier niet gaan polariseren.

tekst:
Stijn Buyst
beeld:
Hyena_OutsideTheGreatDro
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!