Jim O’Rourke is ondertussen zijn derde decennium begonnen en zijn gigantische output is uitgegroeid tot een amper te overziene berg. Zelf zijn we het spoor al een poos bijster, maar deze Old News #6 is alleszins een aangename weder-kennismaking. ORourke spreidt één lange compositie uit over vier vinylkanten – van zuiver abstracte elektronica tot bijna-idyllische, rond fieldrecordings opgebouwde passages. Maar hoeveel registers er ook bespeeld worden, altijd blijft All Thats Cold Is New duidelijk één geheel. We nemen u even mee, van kant één tot kant vier (Old News wordt alleen op vinyl uitgebracht).
De eerste kant wordt grotendeels ingenomen door ORourke-de-klankenjager. De compositie wordt opgebouwd rond fieldrecordings van dolgedraaid spitsverkeer, een klokkentoren, een speelplaats vol blèrende kinderen, een enerverend ronddraaiende computerspeltune… Vervolgens volgt een stukje mooie abstracte elektronica, waarin het lijkt of je op wat water en een vooroorlogse jazzpiano die een béétje gedronken heeft vooral echos en spookgeluiden hoort. Concrète dub, we zeggen zo maar iets, maar wel érg mooi. Kantje twee is iets elektronischer van insteek, en start speels. Om de andere seconde slaat de compositie een andere zijsteeg van de kermis in: nu eens frivool huppelend, dan weer manisch, met hier en daar een echo van ORourkes nieuwe Japanse biotoop. En toch klinkt het geheel uiterst zorgvuldig gecomponeerd en haast microscopisch afgemeten.
Op plaatkant drie en vier gaat ORourke aan de slag met oversturing en feedback, hij snijdt al eens pijnlijke frequenties aan en flirt met atonaliteit. De sfeer wordt stilaan écht grimmig, kompleet met metallurgie-percussie.
Conclusie? Een rollercoaster van een plaat. Wij beginnen alvast te sparen voor de vorige vijf edities in de reeks, want we voelen het aan ons water: we hebben iets gemist.