Oh

Wie grossiert in de wereld van de moderne elektronica weet dat de naam Oval mythische proporties aanneemt. De Duitse groep (oorspronkelijk het driemanschap Markus Popp, Sebastian Oschatz, Frank Metzger, maar sinds jaar en dag het soloproject van Markus Popp) lag aan de basis van de glitch-elektronica en was een van de sterkhouders van het label Mille Plateaux. Markus Popp bracht het toevalselement in de elektronica naar voren door zijn nummers op cd op te nemen en deze te bekrassen met snijmessen of ze te beschilderen om finaal deze beschadigde versie opnieuw op te nemen en uit te brengen. Hij was niet de enige of eerste die dit procédé toepaste, ook Pauline Oliveros, Low Res en Peter Rehberg werkten al erg vroeg rond dit trial and error thema, maar Popp wist zich met plaatwerk als ‘Wonhton’, ‘Systemisch’ en ‘94diskont.’ nadrukkelijk als pionier te profileren. Na 1995 werd het stil rond Markus Popp die in 2003 samen met de Japanse zangeres Eriko Toyoda als So even aan de oppervlakte kwam. Met ‘Oh’, een dubbelcd die maar liefst zeventig nummers telt, is Markus Popp terug van geweest . Helaas kan de muzikant uit Darmstadt niet ontkennen dat er wat sleet op zijn concept zit. Op de eerste cd, twintig uitgewerkte nummers, bewijst Popp zijn vakmanschap en houdt hij goed stand en levert hij zelf enkele erg mooie nummers af, maar met de tweede cd, vijftig losse schetsen die weinig bijbrengen, bewijst Markus Popp dat hij niet meer de wegbereider is die hij ooit geweest is. Wie geboeid is door moderne elektronica verwijzen we graag door naar de drieling ’Wonhton’, ‘Systemisch’ en ‘94diskont.’ Tot op vandaag nog steeds drie standaardwerken voor het genre. Het verleden blijkt sterker dan de toekomst.

tekst:
Peter Deschamps
beeld:
Oval_Oh
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!