Of Sirens Born

‘Of Sirens Born’ is een heruitgave van een eerder in gelimiteerde uitgave verschenen release want het is de wereld van gelimiteerde cassettes en cd-r’s die Raglani al een tijd kent als talentvol synthesizer/drone magiër. Een goed teken dus: Kranky luistert naar de experimentele ondergrondse en voelt zich niet te groot om goede albums opnieuw uit te geven voor een groter publiek. Niet toevallig ook dat Keith Fullerton Whitman, een van Joseph Raglani’s grootste fans, een van de stalpaardjes in de Kranky-stal is. Het zullen zijn telefoontjes naar de labelbazen zijn geweest die deze heruitgave mogelijk maken, maar het is de rijke, muzikale fantasie van Joseph Raglani zelf die het tot een geslaagde move maakt. Net als Whitman is Raglani een liefhebber van het warme karakter van analoge synthesizers. Die warmte is ook meteen waarneembaar tijdens het titelnummer. Fennesz-achtige drones met een gloedvol karakter, melancholisch ook. De dynamiek in Raglani’s stukken zorgt ervoor dat geen twee minuten hetzelfde zijn, telkens weer duiken er andere accenten op, of het nu andere instrumenten zijn of een verandering in stemming van een nummer. ‘Rivers in the Promise of Wood’ bijvoorbeeld schuift langzaam van een kalm begin naar een wervelend middenstuk vol akoestische gitaartokkels, melodica’s en speelse synthesizerklanken om in een venijnig kolkend synthesizer golfbad te eindigen. Naarmate je dieper in het album geraakt, nestelt Raglani steeds meer in die venijnige aard. ‘Jubilee’ en vooral ‘Washed Ashore’ balanceren op de scheidslijn tussen drones en pure noise, het ene moment waan je je in een tropisch paradijs en het andere woedt daar een typhoon. Net het echte leven. Die persoonlijkheid, de echtheid en dynamiek in Raglani’s wereld is wat dit album zo bijzonder maakt. Een goed begin van een reeks Kranky-releases, mogen we hopen.

tekst:
Joris Heemskerk
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!