Het Franse duo Scratch Massive lijkt meer bezig te zijn met wat de markt wil, dan met een eigen visie. In 2003 maakten ze hippe elektroclash, vier jaar later huurden ze niemand minder dan Moritz von Oswald (Basic Channel) als producer voor een kruisbestuiving van techno en elektropop, en op hun nieuwste album surfen ze mee op de retrogolf. Nuit de Rêve combineert new wave in de stijl van Forever Young, Ultravox en Gary Numan met het massieve synthesizer-geluid van Jean Michel Jarre en Vangelis. Helaas meent het duo genoeg te hebben aan alleen maar dat geluid, want Nuit de Rêve is pompeus, theatraal, dramatisch, maar een behoorlijke tune is nergens te bekennen. De sfeer is donker, alsof de band haar eigen epische film aan het soundtracken is. Dat zo nu en dan de geest van Harold Faltermeyer de kop op steekt verbaast (en misstaat) dan ook helemaal niet. Mocht het allemaal ironisch bedoeld zijn, dan excuses, maar wij horen het er in ieder geval niet aan af. Of het moeten de gastvokalen van Jimmy Sommerville zijn, maar we denken eigenlijk dat hij te integer is om zich te lenen voor alleen een ironische noot. Glad en plat, de slechtste kenmerken van de jaren 1980 verenigd.