Now And Forever

Terwijl iedereen zit te wachten op het nieuwe werk van Amenra, trok gitarist Mathieu Vandekerckhove (behalve Amenra ook Kingdom, Sembler Deah en Caan) zich terug om een nieuwe opname te maken voor zijn soloproject Syndrome. Net als voorganger ‘Floating Veins’ is de plaat opgedragen aan zijn zoon Wolf en kiest hij er ook dit keer voor om voornamelijk introspectieve soundscapes in elkaar te zetten. In tegenstelling tot de vorige plaat bevat ‘Now And Forever’ slechts één nummer, van achtentwintig minuten. En dat is uiteraard een toer de force als het nummer weet te boeien en indruk te maken van begin tot einde. Het nummer houdt het midden tussen een ambientdrone en herkenbare songstructuren. Het begint rustig, met wat zang erin, om stilaan de richting op te draaien van donkere instrumentale folk om weer uit te dijen in een traag dronestuk. Hier en daar is herkenbaar gitaargetokkel te horen en ook de piano en moog van Josh Graham (Neurosis, A Storm Of Light, Battle Of Mice) is duidelijk aanwezig. Colin H. Van Eeckhout, zanger bij Amenra, voegt wat zanglijnen toe die de zang van Mathieu zelf goed ondersteunen. De opname werd gemaakt in de Kortrijkse muziekclub De Kreun onder leiding van Hein Devos, die eerder voor onder meer Hitch en Amenra al schitterend werk verrichtte. Uiteraard is ook de verpakking tot in de puntjes verzorgd. Het Gentse Consouling Sounds legt de lat behoorlijk hoog. Dat geldt tevens voor de splitsingle tussen Nate Hall en Chve. Nate Hall brengt in mei een album uit op Neurot, opgenomen gedurende een lenteavond in maart. Hall, die eerder bij US Christmas speelde, gooit het hier over een andere boeg. Vervormde akoestische gitaar en zang, meer heeft hij niet nodig om melancholie te verklanken. ‘Dark Star’ doet ons al uitkijken naar het album, dat ongetwijfeld voor een magische verstilling zal zorgen. En onze kwakkelzomers verdragen een herfstplaat altijd, dus laat maar komen. Onder het pseudoniem Chve gaat Colin H. Van Eeckhout schuil, die het tijd vond om zijn solodebuut aan de wereld te presenteren. ‘She Never Left’ laat zijn gevoelige kant horen in een minimale folksong die op de Amerikaanse traditie lijkt te zijn geënt. Driehonderd exemplaren zijn er geperst van dit juweeltje. Er vlug bij zijn is de boodschap.

Syndrome_NowAndForever