Nothing But The Hours

‘Nothing But The Hours’ is een samenwerking tussen componist Geoffrey Cox en documentairemaker Keith Marley. Een geliefd onderwerp van het duo is het alledaagse leven. Een uitdagend thema dat tot wisselende resultaten leidt. De korte documentaire ‘Cider Makers’ is de meest geslaagde film op deze dubbel-dvd. In ruim tien minuten wordt het maakproces van cider in beeld en geluid gebracht. De muziek bij de film is een mengelmoes van opgenomen geluiden en flarden tekst die elektronisch zijn bewerkt. De geluiden zijn afkomstig van het maakproces van de cider en de tekst van interviews met de ciderboeren. De grens tussen werkelijke geluiden en tekst vervaagt door Cox’ compositie. Het onderwerp van de film ‘No Escape’ is de onmogelijkheid om te ontsnappen aan het innerlijke leven. Veel anekdotische fragmenten van reizende mensen passeren de revue maar een verhaal wordt niet verteld. Jammer genoeg lukt het deze film niet om te interesseren. In ‘A Film About Nice’ speelt het alledaagse leven een rol. Filmmakers zoals Dziga Vertov en Walter Ruttman waren de inspiratiebron voor deze film. ‘A Film About Nice’ sluit daarmee aan op het genre uit de jaren 1920 van de city symphony. De films van Vertov, ‘Man With A Movie Camera’, en Ruttman, ‘Berlin: Die Sinfonie Der Großstadt’, zijn prachtige films waarin je een glimp kan opvangen van het verleden. De kracht van die films is juist dat bekende steden op een onbekende wijze in beeld worden gebracht. Dat is de kracht die (nog) ontbreekt bij ‘A Film About Nice’. Op ‘Cider Makers’ na biedt een wandeling door het alledaagse meer soelaas dan een avond waarin er niets rest dan het aftellen van de uren.

Jan Nieuwenhuis
GeoffreyCox_Nothingbutthehours