Noir

Marteau Rouge is een trio dat bestaat uit gitarist Jean-François Pauvros, drummer Makoto Sato en stemkunstenaar Jean-Marc Foussat, die ook een VCS 3 synthesizer bespeelt. Het is de eerste opname en tevens de eerste release van dit trio improvisatoren, waarvan we zelf vooral Pauvros in ons geheugen hebben zitten. Niet dat we zoveel werk van de man in huis hebben, maar we herinneren ons levendig zowel de plaat ‘Le Grand Amour’ als het concert dat we naar aanleiding van die release zagen. Ted Milton (Blurt ), Arto Lindsay en drummer Terry Day omringden hem en kwamen tot een zeer overtuigend resultaat. De man werkte in zijn carrière met een resem al dan niet improvisatieartiesten, waaronder Jac Berrocal, Noël Akchoté, Evan Parker, Rhys Chatham, Elliot Sharp en nog heel wat meer. Foussat en Sato zijn minder bekend, al verdienden beiden hun sporen in het experimentele en improvwereldje. Marteau Rouge bestaat trouwens al verschillende jaren, maar bleef tot nu toe beperkt tot een liveband, waar bijvoorbeeld ook Evan Parker mee het podium opstapte. ‘Noir’ is een typische improvplaat, al is het er eentje die meer de ingetogen, donkere kant laat horen. Het is een voorzichtig uitproberen en opbouwen, eerder dan te pogen de luisteraar te verwarren of overdonderen. Bij momenten is dit muziek voor bij een glas alcohol in een verduisterde kamer om bij te friemelen, net als het trio zelf aan het doen is. Zij met hun instrumenten, de luisteraar bij zijn partner. De plaat bouwt ook een beetje die richting op, want de tweede kant (deze release is alleen op vinyl verkrijgbaar) gaat stilaan naar een climax toe. Daarvoor dient de onderbreking natuurlijk, de plaat moet worden omgedraaid.

MarteauRouge_Noir