Nobody Living Can Ever Make Me Turn Back

De Nederlander Jozef Van Wissem is absoluut niet aan zijn proefstuk toe. Hij toert al jarenlang, opererend vanuit Brooklyn, New York, en schreef ondertussen menig werk voor film en kunstwerk. De luitspeler voelt zich, na jarenlang albums te hebben uitgebracht bij BV Haast, Important, Sacred Bones en Incanubulum (zijn eigen label) als een vis in het water bij het Gentse Consouling. Hij was dermate tevreden met ‘When Shall This Bright Day Begin’ (2016) dat nu ook zijn nieuw album bij hen verschijnt.

Deze keer koos hij voor een schilderij van de Belgische schilder Cindy Wright, dat ook de hoes van zijn album siert. De acht nummers werden opgebouwd rond het verhaal dat dit schilderij voor Van Wissem uitdraagt. Een groot verhaal als je het ons vraagt, want behalve het van hem bekende subtiele en delicate spel op zijn luit, gebruikt Van Wissem regelmatig zijn stem om de klanken ook met woorden te verrijken.

Hij doet dat op een breekbare, van gevoel overlopende stem die de nummers waarop hij zijn stem gebruikt, een extra melancholische toon meegeven en die ze tegelijk tot grote schoonheid verheffen. Soms declameert hij de tekst, zoals in het schitterende ‘Your Days Gone Like A Shadow’. ‘The Empty Cup Of Suffering’ is ingetogen, traag voortkabbelend luitspel, terwijl op ‘Let Us Come Before His Presence In His Hands Are All The Corners’ de luit bijna als een banjo klinkt, waardoor dit eerder een speels nummer wordt. Knap werk is dit, en heel toegankelijk ook, ondanks de luit die heel wat mensen zou kunnen afschrikken.

Luisteren, ontdekken en genieten, net als Van Wissem zelf, die steevast op zoek is naar werk van anderen dat hem dermate fascineert en inspireert, dat er prachtige platen als deze mee kunnen worden gemaakt.

Jozef_Van_Wissem_Nobody_Living_Can_
zo 29 dec 2019