Album nummer tien (het remixvehikel Cosmogonia en de samenwerking met de Japanse producer Holeg Suvmi inclusief) en nog steeds is het Franse Von Magnet voor de meeste muziekliefhebbers een nobele onbekende. Ruim twee decennia van artistieke eigenzinnigheid en verbluffende visuele spektakels hebben daar helaas niets aan veranderd. Obscure labels, gebrekkige distributie, verkeerde strategische keuzes ingegeven door een anarchistische levensvisie enerzijds en muziekprogrammeurs en festivaldirecteurs zonder lef anderzijds hebben de band bitter weinig opgebracht. Hun marginale positie is in de eerste plaats echter het gevolg van het volstrekt unieke karakter van hun muziek een organische vergroeiing van industriële muziek, electro, ambient, trance, wereldmuziek en flamenco. Meer dan veel respect en bewondering in kleine kring vertoont de voorlopige balans bijgevolg niet. Met Ni Prédateur Ni Proie verschijnt nu voor het eerst, indien we El Planeta dat in 2000 werd uitgebracht door KK Records dat kort daarop op de fles ging buiten beschouwing laten, een album op een relatief groot label. Inspiratie haalde Von Magnet ditmaal in het Midden-Oosten waarbij een opmerkelijke gastrol werd weggelegd voor de Koerdische sufimuzikant Mübin Dunen en de Turkse actrice Esra Bezen Bilgin.
Die oriëntatie levert echter geen idyllisch plaatje op; daarvoor zijn de met distortion overgoten post-industriële klanken te hard, te confronterend. Ni Prédateur Ni Proie offreert geen optimistische kijk op de wereld. De realiteit die Von Magnet evoceert, is genadeloos, weinig rooskleurig en vooral een reactie op de brutaliteit van de huidige wereld. De (getroebleerde) romantiek van weleer heeft, kortom, de baan geruimd voor pijn, tranen en woede. Misschien niet hun beste, wel de meest intense sinds El Grito uit 1994.
(www.vonmag.net)
Wél uitgesproken exotisch, maar daarom niet minder geloofwaardig is Blue Beam van het Amsterdamse duo Geomatic die opdraven met een bijzonder charmante en beklijvende mix van orientaalse ritmiek, pulserende grooves, tribale percussie en tranceopwekkende soundscapes. Geomatic etaleert daarbij dezelfde kwaliteiten als Muslimgauze of het Von Magnet zijproject Phil Von And The Gnawa Musicians Of Fez. Vanaf openingsnummer The Bliss tot de drie afsluitende remixen van Andrew Lagowski (S.E.T.I.), Ah Cama-Sotz en Ex_Tension wanen we ons in de kashba van Damascus of tussen de smalle straatjes van Marakkesh. Blue Beam is de zomervakantie die we dit jaar niet hebben gehad.