Next Year In Zion

Twee jaar na het niet onaardige album ‘Giant’ is Herman Dune terug met een klein meesterwerkje. Tegenwoordig bestaat de Franse band nog slechts uit het duo David-Ivar Herman Dune (gitaar + zang) en Néman Herman Dune (drums + achtergrondvocalen). Kenners merken het meteen: samen met het trema (de groep heette voorheen Herman Düne) verdween ook gitarist André Herman Dune. Dit werkte onmiskenbaar bevrijdend voor David-Ivar, want de songs die hij neerpende voor ‘Next Year in Zion’ getuigen van grote klasse. Niet geheel onverwacht trouwens, want de beste songs op ‘Giant’ waren ook al van zijn hand.
Hoogtepunten op het nieuwe album zijn de openingstrack ‘My Home Is Nowhere Without You’, het bijzondere catchy ‘My Baby Is Afraid Of Sharks’ en de schijnbaar eenvoudige titeltrack ‘Next Year In Zion’. Maar er is meer; we kunnen ons levendig voorstellen hoe Leonard Cohen instemmend knikt bij de beluistering van ‘When We Were Still Friends’. De song had – echt waar – niet misstaan op oude klassiekers zoals ‘Songs Of Love And Hate’ of ‘New Skin For The Old Ceremony’. Dit kan tellen als referentie, maar hadden wij het ten slotte al over ‘Lovers Are Waterproof ‘, onzes inziens het L’Alpe d’Huez van het album? De ijle lucht of is het de sheer beauty van de song doen je werkelijk naar lucht happen!
U ziet het, wij zijn bijzonder te spreken over de nieuwe worp van Herman Dune. De releasedatum vinden wij wat ongelukkig, wij associëren hun muziek eerder met zwoele zomeravonden. Dit is detailkritiek uiteraard, want deze plaat blijft toch moeiteloos overeind tot de zomer van 2009!

HermanDune_NextYearInZion