Het belang van de dubbel-cd van
De eerste cd van
De musici die de trios vormen, zijn Steve Lacy (sopraansax), Peter Herbert (contrabas), Wolfgang Reisinger (drums), Marcus Weiss (tenor- en sopraansax), Philippe Racine (fluit), Paulo Alvares (piano), Bernard Lang (elektronica), Chistof Kurzmann (elektronica) en Philip Jack (draaitafels).
De eerste improvisatie op basis van Differenz/Wiederholung wordt gespeeld door een trio van Jack, Herbert en Reisinger, de tweede betreft een solo van Kurzmann., de derde wordt door het nonet gespeeld. Verder komen er ook andere combinaties (duo, kwartet) voor.
De eerste reden van het belang van deze plaat, de aanwezigheid van Steve Lacy, wordt op ongeveer de helft van de stukken waar gemaakt. Voor liefhebbers van Lacy moet dat genoeg zijn. Lacy speelde tot op het allerlaatst op hoog niveau, zijn improvisaties op de sopraansaxofoon als altijd onnavolgbaar en technisch perfect. Ook op dit album is dat het geval.
De tweede reden, de kennismaking met het werk van Bernard Lang, komt op alle stukken tot uiting. Niettemin betreft het een lastige kennismaking. De verschillende vertolkingen van Differenz/Wiederholung geven nog het beste beeld van Lang als een componist die zijn materiaal beheerst, maar ook een die nog onvoldoende een eigen gezicht toont. De improvisaties op basis van zijn materiaal bevestigen die indruk.
Ondertussen doet het merkwaardige feit zich voor dat de plaat rangeert van streng uitgeschreven passages tot geleide improvisaties waarin de optredende musici een relatief sterke en bepalende inbreng hebben. En daarnaast speelt de elektronica een grote rol, zoals in de solo van Kurzmann, een duo van Lang met Lacy, een trio van Lang met Jack en Lacy, twee trios met Lang, Kurzmann en Reisinger en een kwartet met Jack, Kurzmann, Herbert en Weiss.
Wat mij voor dit album wint is uiteindelijk de inbreng van de elektronica. De nieuwe elektronische muziek heeft veel kanten, van simpele pop, tot heftige noise. Wat daarmee op deze plaat gebeurt, laat goed horen wat er tegenwoordig zoal mogelijk is met live elektronica. En dat gaat verder dan het doorsnee laptop-gebeuren, hoe leuk dat ook kan uitpakken, en verheft de noisemuziek ook tot een hoger niveau. Dat ligt aan de componist, maar meer nog aan de medewerkende musici.