New History Warfare Vol. 3: To See More Light

‘New History Warfare Vol. 3: To See More Light’ is Colin Stetsons derde en laatste plaat van de ‘Warfare’-trilogie. Met dit soloproject – hier en daar bijgestaan door een zanger of zangeres – oogstte hij de afgelopen paar jaar veel lof. Stetson beplakt zijn saxofoon met microfoons bij verschillende kleppen en speelt repetitieve patronen. Waar nodig en mogelijk perst hij er tussen het blazen nog een aantal zanglijntjes doorheen. Daardoor ontstaat er een gelaagde structuur die bestaat uit het ritmische openen en sluiten van de kleppen, een repetitieve puls in de noten die hij blaast en een overstuurde stem die af en toe zijn kop boven de warboel uitsteekt. Een vertoon van virtuositeit dat op ‘Judges’ – deel twee uit het drieluik – voor waanzinnige resultaten zorgde. Nu, die truc werkt perfect. Ook op ‘New History Warfare Vol. 3: To See More Light’ staan een aantal stukken die voorbij denderen. ‘Brute’ opent met een razende solo en mondt uit in een duo tussen de bassaxofonist en Justin Vernon van Bon Iver waarbij Stetson ook saxofoon speelt. Jammer genoeg wordt ‘Brute’ direct gevolgd door ‘Among The Sef (Rightous II)’ waarbij Stetson de bassaxofoon inruilt voor een altsaxofoon en zijn zang tegen het pathetische aan zit. Een niet overtuigende klaagzang.
Doordat een deel van de stukken behoorlijk aan kracht mist en het trucje toch al gauw gaat vervelen geeft de plaat weinig voldoening. Voor eenieder die nog niks van Stetson heeft gehoord is het een aanrader, voor ieder ander is de koek nu echt wel op.

Jan Nieuwenhuis
ColinStetson_NewHistoryWarfareV