New Epoch

Dubstep uit Japan. We zoeken naar bewijs maar komen steeds uit bij dezelfde naam. Takeaki Maruyama aka Goth-Trad mag nauwelijks meer een nieuwkomer worden genoemd gezien zijn staat van dienst in het thuisland Japan. En ook overzees is de producer uit Tokio sinds het begin van de jaren 2000 verdienstelijk actief. Zijn eerste album ‘Goth-Trad I’ (2003) bezorgde hem een plaats in het voorprogramma van The Mars Volta. De bal ging pas echt rollen toen de Japanner zijn zegening kreeg van de kopstukken van de Engelse dubstep-gilde: Mala, Kode 9 en Mary Ann Hobbs knikten dat het goed was en Europese tours en releases op Mala’s Deep Medi werden een feit. Met ‘New Epoch’ staat Goth-Trad aan de vooravond van de doorbraak naar het grotere Europese publiek. Zijn geluid is weliswaar merkbaar gevoed door de UK grime en dubstep, maar er huist een excentrieke agressieve stijl in zijn muziek die niet het accent legt op wobbly bassen maar op harde kicks en lagen van twee- en vierkwartsbeats. ‘New Epoch’ flirt met techno en blijft vloeien over een eigenzinnige ondertoon van effecten en vlotte ritmepatronen. Het succes hangt voor Goth-Trad in de lucht, hij mag zich langzamerhand gaan opmaken voor een goedgevulde touragenda. Voor nu resteert het wachten op de volgende naam uit Tokio die de lone-wolf vergezeld in zijn strijd om dubstep uit Japan voorgoed op de kaart te zetten. En terwijl iedereen staart naar de rijzende zon, wordt stiekempjes de Europese dubstepscene veroverd.

tekst:
Martijn Venekatte
beeld:
Goth-Trad_NewEpoch
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!