Toen ik twintig jaar geleden net Michael Jackson ontdekte stond een Duits label aan de Europese wieg van alles wat het tegenovergestelde van de King of Pop genoemd mag worden: grunge, onafhankelijke muziek gedomineerd door gitaren en rauwe rockvocalen. Glitterhouse mocht in opdracht van Sub Pop zelfs zorgdragen voor de Europese distributie van de eerste Nirvana albums. Een teken aan de wand dat de Duitsers met iets bezig waren dat de muziekgeschiedenis niet zomaar voorbij kon laten gaan. Dus mag de champagne (alhoewel ik denk dat de meeste artiesten op deze compilatie liever whiskey gebruiken) ontkurkt worden om het glas te heffen en te proosten op een jubileum dat er wezen mag. De drie cds die de box rijk is hebben echter weinig met de pioniersdagen van het label te maken. De rode draad door deze compilatie is vooral bluesy folk en americana. Daarnaast zijn er welkome verrassingen zoals de heerlijk zalvende stem van de Zweedse singer-songwriter Thomas Dybdahl en het net zo serene Deense Lampshade. Voor de nodige diversiteit en spanning zorgt de dissonante, op dub gestoelde postpunk van Pere Ubu, de zenuwachtige noiserock van Rocket from the Tombs en enkele van David Eugene Edwards incarnaties waaronder Woven Hand en 16 Horsepower. De momenten waarop Glitterhouse haar gevoelige kant laat zien zijn overigens van adembenemende kwaliteit. Timesbold, The White Birch en Savoy Grand brengen mooie versies van eerder opgenomen liedjes. De eerste cd is het meest ingetogen en het sfeervolst, vanaf hier evolueert de muziek zich over de drie cds langs door Morricone geïnspireerde postrock (Friends of Dean Martinez) via de tegendraadse countryrock van The Walkabouts naar een hoop generieke americana en Dylanesque folk die cd drie haast overbodig maakt ware het niet voor het mooie americana nummer dat Neal Casal levert en de spookachtige avantamericana van Califone die deze zeer uitgebreide boxset afsluit.