Neuroplasticity

Even schrikken was het, toen we eerder dit jaar lazen dat Cold Specks ging meewerken aan de nieuwe plaat van Swans. Zou dit schuwe soulschaapje niet volledig ten prooi vallen aan die wilde wolven? Achteraf gezien beperkte Al Spx haar bijdrage zich tot wat achtergrondzang, maar ze hield wel stand en toonde lef. Datzelfde lef spreidt ze tentoon op haar nieuwe album ‘Neuroplasticity’. De angst en de verwondering van het debuut ‘I Predict A Graceful Expulsion’ hebben plaatsgemaakt voor vastberadenheid en bravoure: ‘Death is swallowed up in victory’, zingt Spx zelfzeker in ‘Exit Plan’. Net als op de afsluiter ‘A Season of Doubt’ krijgt Cold Specks hier vocale steun van Swans opperhoofd Michael Gira. Zijn karakteristieke grom geeft de nummers nog wat extra dreiging mee. Een andere opvallende gast is trompettist Ambrose Akinmusire. Al Spx werkte mee aan zijn laatste album en als wederdienst voorziet hij ‘Neuroplasticity’ van extra reliëf door een streep trompet hier en daar. De spaarzame aanpak van ‘I Predict A Graceful Expulsion’ heeft dan ook plaatsgemaakt voor een rijker klankenpalet vol blazers, orgel, veel gitaren en achtergrondzang. Cold Specks zegt dat ze met dit album het publiek wil aan het dansen krijgen in plaats van aan het wenen, wat aardig zal lukken met het funky ‘Living Signs’ of het ritmische ‘Bodies At Bay’. Neen, al dat netwerken heet Al Spx geen windeieren gelegd. Met de hulp van Gira, Akinmusire en haar band heeft de Canadese een grote stap voorwaarts gezet. Benieuwd wie de zangeres in de toekomst nog tegen het lijf zal lopen en waartoe dat dan weer zal leiden.

Mattias Baertsoen
ColdSpecks_Neuroplasticity