Neue Volksmusik

In 2009 bracht het inmiddels in nieuwe muziek- en noisekringen beruchte Zeitkratzer de cd ‘Zeitkratzer: Volksmusik’ uit, waarop de volksmuziek van de Donauvallei onder handen werd genomen. Wat het orkest eerder deed met onder andere ‘Metal Machine Music’ en de muziek van Alvin Lucier, John Cage en Karl-Heinz Stockhausen, deed het hier met de lokale tradities van Zuid-Duitsland en Midden-Europa. ‘Neue Volksmuziek’ is het verslag van een live-uitvoering op het Alpentöne festival, waar het materiaal van de voornoemde plaat aangevuld is met volksmuziek uit Zwitserland. Vandaar dat we op de cover naar het elegante achterwerk van een koe kijken. Op plaat alsook tijdens dit concert voert Zeitkratzer het materiaal afwisselend op een serieuze en een nogal jolige wijze uit, met wisselvallig resultaat. Het is natuurlijk vermakelijk om dit ensemble dat zich in de kijker heeft gespeeld met een bijzondere combinatie van academische en experimentele muziek, zich voor te zien doen als een Tiroler feestband, maar interessanter is het wanneer er serieuze muziek gemaakt wordt. Zo begint de plaat met een voorbeeld van carnavaleske joligheid, waarna een veel interessanter percussief experiment het overneemt. Het hierop volgende ‘Cowbells’ is al stukken beter: een uitgesponnen stuk (dat wellicht de weidsheid van het Alpenlandschap moet uitbeelden), waar we – inderdaad – koebellen overheen horen. Verderop (‘Alpenrose’) horen we een duo van ijle violen en later een bijzonder fraai stuk (‘Zäuerli’) waarin het ensemble zich heeft later inspireren door een historische Zwitserse opname en niet de muziek, maar juist het omgevingsgeluid uitbeeldt. ‘Swiss Alp Ambient Music’ noemen ze het zelf in de liner notes, waarin verder het een en ander uitgelegd wordt over de oorsprong van de muziek en de gebruikte bronnen. Een bij vlagen bijzonder fraaie release.

Zeitkratzer_NeueVolksmusik