Nera

Met de regelmaat van een klok brengt het Zweedse Cold Meat Industry een goedkope sampler uit waarop min of meer de toekomstplannen van het label uit de doeken wordt gedaan. ‘All My Dead Friends’ grijpt deze keer niet terug naar gesettelde namen zoals Raison D’Etre, In Slaughter Natives of Brighter Death Now, maar introduceert -met uitzondering van Atrium Carceri en Coph Nia- integendeel voornamelijk (relatieve) nieuwkomers zoals Golgotha, Medusa’s Spell, All My Faith Lost, Pimentola, Tharmapsal, For Greater Good of Hrafn. De tijd dat CMI uitsluitend Zweedse acts tekende, is al een poos voorbij en ook stilistisch verschuift het aanbod steeds meer van dark ambient en industrial naar romantische, decadente en martiale neofolk. Eén van de absoluut in de gaten te houden namen, is Rome, het éénmansproject van de naar Duitsland uitgeweken Luxemburger Jérôme Reuter. Zijn vorig jaar verschenen ep ‘Berlin’ katapulteerde hem internationaal naar het niveau van grote belofte en op zijn debuut ‘Nera’ stelt hij niet teleur. CMI heeft het over “martial apocalyptic-pop ” en dat plaatst Rome automatisch in het kamp van Death In June, Der Blutharsch, Coph Nia en Ordo Rosarius Equilibro. Alleen is dat allemaal wat te makkelijk want Rome is toch dat tikkeltje anders. De combinatie van neofolk en dark ambient, het bij momenten uitgesproken poppy karakter van bepaalde passages, de bijzondere sfeerschepping plus de markante stem van Reuter onderscheiden Rome van zijn kampgenoten. En dat maakt van Rome een van de (weinig) interessantste namen van de nieuwe CMI lichting. Ook gelanceerd op ‘All My Dead Friends’ is Foundation Hope, maar de soundscapes van Joep Smaling blijven, hoe goed ze ook gemaakt zijn, te vrijblijvend om echt te bekoren. ‘The Faded Reveries’ schreeuwt nooit om echte aandacht en voor je het weet, zijn ze inderdaad vervaagd.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!