Of het nu aan het water van de Oder ligt, of aan de frisse woudlucht rondom het Tatragebergte, feit is dat Polen sinds mensenheugenis bekend staat omwille van zijn levendige, avant-gardistische jazz. Vroeger had je Krzysztof Komeda – nu noemen de tenoren Skalpel of Robotobibok. ‘Nawyki Przyrody’ is driekwart jazz, en voor het overblijvende deel experimentele rock. Het jongste album begint wat minder sterk met een vals ingezongen gecorrumpeerd elektronummertje; als je doorbijt, ontdek je al snel een fascinerende jazzwereld van drums, akoestische bas en trompet met pruttelende 8bits-elektronica. Voor de afwisseling voegde het Poolse kwartet nog wat hoekige gitaarrock en een paar maffe samples toe. Loungy samenzang op een achtergrond van dreigende synthakkoorden maken de dienst uit in ‘Skipping A’; ‘Tylko dla zwierzat’ (wie verzint die titels toch?) opent met een hele reeks dierengeluiden om te evolueren naar een primitieve soundscape. Ter illustratie van de afwisseling geef ik mee dat de afsluiter dan weer helemaal post-rock georiënteerd is. Knappe plaat voor de durvers!
Helaas vergaat het de nieuwste cd van het Brusselse Attica heel anders. Uitgegeven op het eens zo avontuurlijke en vermaarde label Carbon 7, kunnen de hooggespannen verwachtingen niet meteen ingelost worden. Een groep die zijn geluid omschrijft als spontaan en vrij, maar anderzijds (bij wijze van grap?) haar eigen naam verklaart als ‘A Time To Improvise Casual Awareness’, doet de wenkbrauwen al fronsen. Op papier streven Robotobibok en Attica hetzelfde na: vermenging van rock met jazzelementen, maar Attica komt dan toch wel uit rechts-conservatieve hoek. Arty rock die zich niet schaamt om overduidelijk te verwijzen naar Zita Swoon en Deus (‘Telefascination’). Invloeden verwerken is echt wel iets anders dan bekende bands naspelen. Echt slecht is ‘You Are In Danger’ niet, maar je kan evengoed kwaliteitsverminderende compromissen vermijden en ouder werk opleggen van het veel spannendere X-Legged Sally.