Navigation

Sinds 2014 speelt het duo Nyos, afkomstig uit Jyväskylä, Finland, samen. Debuteren deed de band met ‘Vitava’ in 2015, gevolgd door het mooie ‘Nature’ in 2016. Die laatste plaat zorgde voor een reeks optredens, waarvan we er eentje konden meepikken in onze thuisstad Kortrijk, en voor een deal met een label voor opvolger ‘Navigation’. Gitarist Tom Brooke en drummer Tuomas Kainulainen spelen live graag oorverdovend luid, waarbij de drummer zich ei zo na in een trance mept terwijl de gitarist helemaal opgaat in zijn portie gitaarnoise. Op hun platen gaat het er minder heftig aan toe en is de noise beperkter. Niet dat het duo instrumentale post -annex mathrock uit het standaardboekje speelt. Dat nu ook weer niet. ‘Navigator’ bijvoorbeeld begint alsof het duo door de duivel achterna wordt gezeten. Snel, dwars, met veel tegendraadse ritmes en uitdagingen voor elkaar om toch maar de complexe structuren te volgen. De plaat klinkt bovendien uitermate helder, mede door de uitermate geslaagde productie door Mandy Parnell (Aphex TwinBjorkSigur Rós). Wonderlijk dat dit is gelukt voor een obscuur bandje als Nyos, die er echter alleen maar hun voordeel mee doen. De mathrock klinkt namelijk gelaagder dan voorheen, invloeden uit jazz en doom infiltreren het geluid van de band, wat de sound een stuk rijker maakt dan die van veel van hun genregenoten. Het zijn namelijk steevast die extraatjes die er voor zorgen dat bands die op de grenzen van mathrock en postrock balanceren interessanter worden dan de beoefenaars van de formule.

Nyos_Navigation
ma 12 aug 2019