Twintig jaar na de feiten en aan de andere kant van de oceaan een platenlabel heropstarten, qua commercieel risico kan het tellen. Michel Esteban heeft evenwel nog steeds een zakelijke neus en zijn label Ze lijkt er wel bij te varen. De Mutant Disco-dubbelaar werd overal uitgebreid gefêteerd, geschiedenislessen werden herschreven. Ergo deel drie. Garage sale is de overzeese versie van de zaterdagse rommelmarkt, maar lonkt hier vooral naar de Paradise Garage, de New Yorkse club die uitgroeide tot de hot spot voor hip, vooral gay, dansvolk eind jaren zeventig. De Garage werd de testvloer bij uitstek voor veel Ze-singles in wording. Ceremoniemeester was de legendarische dj Larry Levan die na zijn vroegtijdige verscheiden unaniem verkozen werd tot aartsvader van de dance/house. Veel producties zijn van de hand van Don Was breedvoerige gitaren en moddervette synths of August (Kid Creole) Darnell, die op zijn eentje de mutantendisco op de kaart zet met broeierige concocties van feestelijke Caraibische ritmes of latino-percussie. Remixen van Levan en Was, voor Cristinas What A Girl To Do, komen uit de house-wieg. Er is ook excellente elektrofunk (inclusief smurfenstemmetjes) van Funkadelic-roerganger Junie Morrisson of het robuuste Read My Lips met samples van Californiës beroemdste liegende cowboy. Prijsbeest van de avond is de politieke uiterst incorrecte, maar onweerstaanbare novelty-discopop van Don Armando: een eenvoudige, droge discobeat, plus viooltje en lekkere handclaps. Tekst en melodie van Im An Indian werden gehaald bij Irving Berlins Broadwaymusical Annie Get Your Gun. Het beste panacee voor een naderende kwakkelzomer.
Undercover is een pretentieloze verzameling zonnige adaptaties van Tin Pan Alley en popklassiekers, goed voor een uurtje ongecompliceerd genieten. Hier niet alleen oude knarren, maar ook enkele nieuwe aanwinsten. De zoetgevooisde elektrobossa van Miss OD laat een Jobim-standaard naar binnen glijden als de perfecte caipirinha op het strand van Copacabana. Bekendst is wellicht Alan Vegas elektrobilly herwerking van vetkuif Gene Vincent. Aanraders zijn het Franse Suicide Romeo, die een niet misselijke versie van Enos Needle In A Camel Eye neerzetten of de aangebrande Beefheartcover van Coati Mundi. Bob Blanks feestcollectief Aural Exciters maakt van de poppy ska-wereldhit My Boy Lollipop een extatische stamper. Ook de Ze-dames laten zich niet onbetuigd: Cristina verpakt een yeye-hit van Michel Polnareff in geaffecteerde arrangementen en latinpercussie, terwijl Lizzy Mercier Descloux wulps dolt met Marvin Gaye op een Caraïbisch strand.