Music To Watch The Clouds On A Sunny Day

We zijn volgzaam. We doen wat men ons vraagt. Toch deze keer, als we de ep van het Italiaanse Inutili voor de derde keer na elkaar opzetten. Het is een zonnige dag, een zonnige lentedag. In de zon is de temperatuur heerlijk, in de schaduw net iets te kil. Er glijden langzaam allerlei wolken voorbij. Hele families wolken, van het soort met allemaal moeilijke namen waarvoor we nu geen zin hebben om ze op te zoeken. Met zijn vieren zijn ze. Bas, gitaar, elektronica en drums. En een hemels vrouwenstemmetje, dat sporadisch haar dromerige zegje mag doen. Prevelend, ingetogen, de muziek mee op gang trekkend tot de stem overbodig wordt in de bakken feedback en andere vervormingen. Twee lange stukken zijn het ook, waardoor dit meer dan zomaar een ep is. De twee nummers duren namelijk samen net geen veertig minuten. Bij veel bands is dat de lengte van een voldragen langspeler. Zo niet bij deze Italiaanse psychrockers. ‘Fry Your Brain’ zet langzaam in, mediterend, ons meenemend naar hun wereld die alras verglijdt van dromerig naar een uit zijn noot gaande jam. Drones, een scheut stoner, veel improv en noiserock en vooral uit hun dak gaan op een volleerde wijze als in de hoogdagen van de psychedelische rock. ‘Drunk Of Colostro’ gaat nog een stevige stap verder. Hier wordt de drone een zee van noise en feedback, gitaren scheuren en ontvellen onze oren. Net als het eerste nummer gaan ze rustiger van start. Er valt hier zelfs wat bluesrock te ontdekken. Na een minuut of zeven laat het viertal alle remmen los en laat Inutili zich helemaal loos gaan. Nutteloos, zonder bedoeling, onvoorspelbaar doelloos, al is dat maar schijn. Voor degenen die hun psychedelica graag een beetje avontuurlijk willen, is dit Inutili een geschenk van de wolkengoden.

Inutili_MusicToWatchTheClo