Music From Films You Should Have Seen

Acteur en muzikant Simon Fisher Turner heeft sinds de jaren 1980 aardig wat filmmuziek geschreven, waaronder voor veel films van Derek Jarman. Op ‘Music For Films You Should Have Seen’ staat een lang stuk dat in 2004 een expositie met Super8-films van Jarman begeleidde. Minimale elektro in loops die over elkaar schuiven, een soort neuriën dat verandert in een aanhoudende toon, een kort sax-geluid. Langzaamaan verandert de muziek en wordt ze dramatischer. Veel zwaarder dan de eveneens minimale elektronische muziek die Brian Eno maakte bij ‘Glitterbug’, een compilatie van Super8-films van Jarman. Ook de andere tweestukken op de cd zijn niet gespeend van drama. De compositie is gemaakt in opdracht van het Britse filminstituut voor een film van Jean Genet uit 1950. Fisher Turner roept een oriëntaalse sfeer op, met een gejaagde percussie, elektronica als een aanhoudende woestijnwind en blaasinstrumenten die ornamenten erdoor werpen. Af en toe wat keyboard-noten en wat gekras van metaal. Je zou niet verwachten dat het verhaal zich afspeelt in een Franse gevangenis. De soundtrack voor een film van Cynthia Beatt combineert de klanken van Fisher Turners Mac met cello en cello-samples. Muziek bij films heeft een functie: ze moet het verhaal of de sfeer ondersteunen, maar mag nooit het beeld gaan overheersen. Daardoor is lang niet alle filmmuziek interessant zonder de bijbehorende beelden. Deze drie stukken van Fisher Turner kunnen beslist op zichzelf staan. Ze neigen echter naar te veel drama en dat bovendien volgens geijkte methoden. ‘Music For Films You Should Have Seen’ is mooi, maar niet heel verrassend en valt dus best met mate in te nemen.

SimonFisherTurner_MusicFromFilmsYouS