Music For Artists #1

Niet meer dan logisch is het volgens Luuk de Haan, om de serie ‘Music For Artists’ te openen met een cd voor Pieter Bijwaard. De twee kunstenaars hebben samen gewerkt, gereisd, geëxposeerd en gemusiceerd, waarbij, aldus De Haan, hun tegengestelde karakters voor onverwachte, spannende resultaten hebben gezorgd. De drie stukken die hij hier presenteert voor zijn gewaardeerde collega zijn behoorlijk abstract. Moeilijk te zeggen of dat inderdaad heel anders is dan wat multikunstenaar Bijwaard zou maken: die maakt gebruik van zoveel stijlen, technieken en werkt zowel figuratief als abstract, zowel krachtig als losjes. Ook in zijn geluidswerk. ‘Music For Artists #1’ bestaat uit drie tracks, waarvan de opener met een klein half uur het langste is. Het klanklandschap opent zich met losse, verspreide klankjes als droge ‘ploinks’ en kort gezoem. Het wordt een steeds drukker en dichter veld van wegschietende geluiden en rondzingende hoge tonen. een langduriger snarengeluid neemt het van de korte klankjes over en er ontstaat een zich herhalende, licht variërende melodielijn. Zo blijft het stuk veranderen en verschuiven, met andere (minimale) lijnen, klanken en instrumenten. De tweede en derde ‘For Pieter Bijwaard’ zijn minder, maar nog altijd vergelijkbaar afwisselende en fragmentarische composities. De drie stukken laten zich misschien nog het best omschrijven als auditieve texturen, die gebruik maken van tegenstellingen als vol en leeg, druk en kalm, hoog en diep. Een zeer fraaie, sfeervolle ode aan Bijwaard. Het maakt bovendien nieuwsgierig naar welke kunstenaars De Haan nog meer wil toezingen. Overigens, wie, misschien naar aanleiding van deze fraaie cd meer wil weten van Bijwaard zou op zoek kunnen gaan naar ‘Soms Waait Het, Soms Niet’, een bijzonder mooi overzicht van diens werk, inclusief een cd met zijn muziek en cd-rom met beeld.

Music-for-artists-1