Zelfs voor er van enige beluistering sprake kan zijn, is de aankomst van een nieuwe Mort Aux Vaches een speciale gebeurtenis. Om de VPRO Dwars sessie (april 2006) van de Nexsound labelbaas te verpakken werd gekozen voor een bedrukt dik stuk doorzichtig plastiek met reliëfmotief. Kiritchenko wordt gemakshalve bij de laptopartiesten ingedeeld, een term die niet altijd als compliment bedoeld wordt. Toch kan deze Oekraïner ons tweeënveertig minuten lang boeien met melancholische drones (we gokken op vervormde veldopnames en snaarinstrumenten) die, soms subtiel dan weer prominent, doorkruist worden met harpgeluiden (vrije stijl), akoestische gitaarklanken, glitch en ander geritsel. Wie intussen de verpakking van deze gelimiteerde (vijfhonderd stuks) tegen het licht beweegt, zit goed voor een psychedelische ervaring. Wij gaan voor een ingebeeld westernduel tussen de ingewanden van een piano en een grommende koelkast. Goed te zien dat Staalplaat weer stevig op onze muzikale wereldkaart staat na een periode van inactiviteit tijdens de Berlijnse verhuisperikelen.