Morinde

Het is niet eenvoudig om veel te weten te komen over de mannen van Alkerdeel. Uiteindelijk biedt Facebook soelaas. Alkerdeel blijkt een kwartet te zijn uit Zomergem, en met ‘Morinde’ hebben ze hun tweede fullcd uit, die hen tot op Roadburn 2012 brengt. Ze zijn er meteen de enige Belgische band die dit jaar mag aantreden. En de samenstellers van de affiche hebben gelijk, want dit ‘Morinde’ is super. Sludge, doom en black metal in één ademtocht, en titels en teksten in het plaatselijke dialect, dat van het Meetjesland. ‘Morinde’ betekent moddereend, en zo zitten er wel meer lagen en betekenissen achter de gebruikte titels. De teksten zijn dan wel in het dialect, maar dat hadden we eerlijk gezegd nog niet eens door. Er wordt toch meer geschreeuwd en gerocheld dan gezongen, als Pede dat al zou kunnen. Gitarist Pui, drummer Nieke en bassist QW gaan daarbij volledig uit hun zwarte dak. Soms traag, soms razendsnel maar steeds loodzwaar op je inbeukend zijn de vier nummers op deze plaat gewoon subliem in hun rauwheid. Het vroegere werk wilde nog eens te lo-fi en rommelig zijn opgenomen, dit is hier absoluut niet het geval. Niet dat alles nu plots proper is gaan klinken, dat nu ook weer niet. Alles staat er gewoon zeer helder op, waardoor het nog uitgebreider genieten geblazen is. De lengte van de songs varieert van een goede twee tot een goede twintig minuten. Wat het nummer nodig heeft, doet de band gewoon, laverend tussen de genres, Amen Ra in de ring gooiend met Burning Witch en Darkthrone. ‘Hessepikn’ bijvoorbeeld houdt het bondig, ‘Du Levande’ neemt bijna de helft van de tijd van het geheel in beslag. ‘De Bollaf’ en ‘Verdesteleweern’ sierden vorige platen, machtige songs die net niet goed genoeg op de plaat werden gezet om te overdonderen. Daar heeft Alkerdeel deze keer iets aan gedaan, met een duivels meesterlijk resultaat.

Alkerdeel_Morinde