Mood Ring

Het naar henzelf genaamd debuut van Angels Die Hard uit 2014 is jammer genoeg aan ons voorbij gegaan. Toch hebben we dit ‘Mood Ring’ een aantal keer na elkaar beluisterd. Vinyl en digitaal, zoals het ware ondergrondse bands betaamt anno 2016. En daar hoort een mooie opvallende hoes bij natuurlijk, paars en sexy, die tegelijk de titel van de plaat ietwat vorm geeft. Maar het gaat natuurlijk in de eerste plaats over de muziek die van zodra de naald de groeven raakt, onze oren doet spitsen. Het trio, Thomas Noppe, Rob Eelen en Alex Van Herk, afkomstig van de parking, klinkt namelijk bij momenten als een ware bigband die hemelse instrumentale muziek brengt. Er zijn uiteraard raakvlakken met math- en postrock, maar Angels Die Hard is meer dan dat. Een belangrijke invloed is namelijk groovende psychedelische rock. Het trio is doordrenkt van wazige en dromerige vloeistofdia’s en destilleert het beste uit de psychedelische muziekgeschiedenis om er een eigen draai aan te geven. Opener ‘Rat Pack’ zit nog vooral in de rockhoek, maar vanaf ‘Surrounded By Beautiful Things’ barst de hemel helemaal open. Krautrockpop zouden we het kunnen noemen, met hemelse gitaren en een interessante spanningsboog. Op zowel ‘Angel Hive’ als het titelnummer experimenteert het trio met stemmen, die echter nooit op de voorgrond treden maar als het ware extra cachet geven aan de instrumentale insteek. Met ‘Bokito’ en ‘Goona Goona’ zet de band op de B-kant van de plaat zijn psychedelische trip verder. Afronden doen ze met ‘The Blue Angel’, dat een beetje een stijlbreuk vormt met de overige nummers. Het is even bekomen met dit opwekkende nummer met een loungy sfeer dat er tegelijk voor zorgt dat we gewoon opnieuw van vooraf aan beginnen. ‘Mood Ring’ is een zeer geslaagde trip door hedendaagse groovy psychedelica, en dat van een band van de parking! (Antwerpen dus).

AngelsDieHard_MoodRing
di 17 jan 2017