Het hoofdproject van Peter Savelkoul heeft al een tijdje zijn niche gevonden. Neoklassieke bombast en gestolen filmsamples worden afgewisseld met neofolkinvloeden in een loodzwaar mengsel van krijgshaftigheid en melancholie. Waar we in Gonzo 81 nog enthousiast waren over Trilogy, kan Monuments (de cd-heruitgave van een gelimiteerde lp uit 2004) ons veel minder bekoren. Het geheel klinkt nogal vlak en (te) snel bij elkaar geworpen. Moderne computertechnieken maken het relatief eenvoudig om dit soort muziek te maken, maar ACOH mag toch een extra inspanning doen om dit minder te laten opvallen. Wanneer een klein lief meisje (dat uiteraard op vechtlustige bruten valt) ons in het oor fluistert dat één en ander rechtstreeks van de soundtrack van The Gladiator werd gelift, klasseren we dit monument in de hoop op een spoedige renovatie. Allerseelen draait al geruime tijd mee in dezelfde scene, al heeft Gerhard Petak zich de voorbije jaren een stijl eigengemaakt die de soundscapes en het rituele getrommel van de begindagen combineert met folk en popinvloeden. Zelf spreekt Petak over apocalyptic industrial folklore. De cd Hallstatt laat zich inspireren door de beschilderde schedels uit het gelijknamige Oostenrijkse dorp, en is opdragen aan those who decided to disappear forever in the mountains. Titels als Hörst Du Die Toten Singen maken het doodsprentje compleet. De karakteristieke manier waarop Petak zijn Duitstalige vocalen brengt (een kruising tussen vertellen, dichten en zingen) is veeleer inspannend voor de luisteraar (zie ook Waldteufel), en we slaken een zucht van opluchting wanneer een sobere maar effectieve instrumental (Der Himmel Ist Eingestürzt) of een gastvocalist (Robert N. Taylor van Changes) de routine doorbreekt. De oningewijde die goedkoop met de geciteerde projecten wil kennismaken, en evenmin vies is van alpenfolklore, industrial, power electronics, geschifte avant-garde, sickpop en noise, schaft zich best één van de Steinklang Industries dubbele verzamelcds aan. Volume III herbergt onder andere Sturmpercht, Dissecting Table, Werkraum, Maurizio Bianchi en enkele minder bekende nieuwkomers. Omdat sommige tracks voor de gelegenheid werden ingekort, of enkel terug te vinden zijn op zeer gelimiteerd vinyl, mag ook de collectormarkt zich aangesproken voelen.