Chinees is een toontaal en Chinese muziek is mede daarom voor onze westerse oren tamelijk extravagant, om niet te zeggen, niet om aan te horen.
Dat Chinese muziek ook voor ons beslist een rijke ervaring kan zijn, laat de plaat Ming Principle horen. Het betreft een project van Muzieklab Brabant, naar aanleiding van de suggestie van de (Chinese) journaliste Mona Tang dat de vele Chinese muzikanten die Nederland telt, ook wel eens buiten hun eigen gebied zouden mogen treden.
(Jazz)bassist Tjitze Vogel en (jazz)saxofonist Paul Weiling grepen de kans om samen te werken met Nederlandse Chinese collegas, onder wie de vocalistes Tang Bei en Gülendem Abbas, pipa-speelster Xia Hua en erhu-speelster Fang Weiling (vrouw van Paul Weiling?).
In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten, is Ming Principle geen halfslachtige productie. Het klinkende resultaat neigt soms te veel naar gemakkelijke fusion, maar meestentijds klinken er beeldschone Chinese klanken in een ietwat toegankelijker westerse bedding.
Voor wie wat verder wil kijken dan zijn neus lang is, biedt Ming Principle een uitstekende introductie tot muziek die zowel in China als bij ons in de lage landen een grote schare (Chinese) fans kent.