Merchants Of Air

Kong is altijd een band geweest die je vooral live moest zien. En nog meer: beleven. Fysiek verspreid over de vier hoeken van de zaal en met een quadrafonische geluidsinstallatie wist het Amsterdamse viertal in die context de essentie van band gestalte te geven. Een energieke, puur instrumentale mix van elektronica, strakke metalriffs, opzwepende dancegrooves en stuwende livedrums, aangevuld met een (psychedelisch) lichtspektakel, resulteerden live telkens weer in een unieke totaalervaring. Dat doet geenszins afbreuk aan de kwaliteit van albums als ‘Phlegm’ (1992) of ‘Push Comes To Shove’ (‘95); het ene versterkte louter het andere.
Tussen 2000 en 2007 verdween Kong in het spreekwoordelijke vriesvak om in 2009 een comeback te maken met het prima ‘What It Seems Is What You Get’. Van de originele line-up bleef enkel Mark Drillich (bas, sampes) over, al dient vermeld te worden dat voormalige gitarist Dirk de Vries in stond voor mix en productie. In diezelfde bezetting (en met de Vries in dezelfde rol) is er nu ‘Merchants Of Air’, Kongs zevende studioalbum in hun bijna vijfentwintigjarige (!) bestaan. De formule is nauwelijks veranderd al valt er met de aanwezigheid van vocalen op de ingehouden en stilistisch afwijkende afsluiter ‘Back Into The Trees’ een primeur te noteren. Het antwoord op de vraag of we van een band die bijna een kwarteeuw meedraait en haar sporen meer dan verdiend heeft als avant-gardisten nog grote verrassingen moeten verwachten is wat Kong betreft niet langer relevant. Wat ze doen, doen ze goed. Ze hebben nog nooit ontgoocheld en dat doen ze met ‘Merchants Of Air’ bijgevolg ook niet. Vaak spelen ze helaas niet meer, mis ze dus niet wanneer ze weer ‘ns op een affiche staan!

Kong_MerchantsOfAir