Melk En Honing

De definitie van industriële muziek zorgt in kleine kringen nog altijd voor hevige controverse en amusante twistgeschillen. We hebben uiteraard een uitgesproken mening over het onderwerp: SPK, Einstürzende Neubauten, Test Department en uiteraard Throbbing Gristle personifieerden (in hun beginjaren) het genre. Het legioen laptopartiesten van het voorbije anderhalf decennium niet. Hun output klinkt misschien wel industrieel, maar de intentie, de manier van werken en vooral performen helaas niet. Op start drukken of je e-mails lezen op het podium draagt bovendien niet echt bij tot een onvergetelijke live-ervaring. Tristan Shone heeft dat, als een van de weinigen, uitstekend begrepen. Deze Amerikaan is ingenieur van opleiding en heeft zowat zijn volledige instrumentarium zelf ontworpen en gebouwd. Instrumenten zijn bij Author & Punisher machines; en dat mag je letterlijk nemen. Live zorgt dat altijd voor een overdonderend spektakel. Zijn passage op Incubate in 2011 mag in dat verband gerust legendarisch worden genoemd. Shone manifesteert zich op het podium als de personificatie van de interface tussen mens en machine. Met handen, voeten en mond bedient hij als een cyborg simultaan allerlei machines om te landen bij een monstrueus geluid dat het extreemste van industrial, noise, drones en doom verenigt. Optreden is een fysieke en intense bezigheid waarbij Shone trekt, duwt, sleurt, beukt, stampt en blaast. Tel daarbij een volume dat het dakgebinte uit elkaar rammelt en we hebben mogelijk iets duidelijk gemaakt wat betreft de definitie van industriële muziek. Het merkwaardig getitelde ‘Melk En Honing’ is ondertussen zijn vijfde album in tien jaar tijd en ligt in het verzengende verlengde van de sound die hij heeft gecreëerd sinds ‘Ursus Americanus’ uit 2012. Waar Author & Punisher ten tijde van zijn debuut ‘The Painted Army’ nog makkelijk kon worden weggezet als een Nine Inch Nails-kloon, toont Shone zich hier opnieuw van zijn brutaalste, meest meedogenloze kant. Het geheel van heavy basgeluid, de drones, het onmenselijke geschreeuw en de apocalyptische sfeer klinkt alsof Godflesh, Techno Animal, Yob en Cathedral zich in een bunker hebben gebarricadeerd na een nucleaire aanval. Relevant om weten is dat Philip Anselmo (Pantera, Down) Author & Punisher niet alleen binnen haalde op zijn label, maar ook de productie voor zijn rekening nam.

tekst:
Serge De Pauw
beeld:
Author__Punisher_Melk_En_Honing
geplaatst:
do 29 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!