Meiningslaust Oppgulp. (A Singles Compilation)

Bij een ‘singles collection’ denk je al snel aan een soort greatest hits van U2, Genesis of Britney Spears, maar niet aan het Noorse noise-duo MoHa!. Hun ‘Meiningslaust Oppgulp. (A Singles Compilation)’ is inderdaad geen grootste- hitsverzameling, maar een compilatie van eerdere gelimiteerd uitgebrachte vinylsingles. Wat de verspreid uitgebrachte singles gemeen hebben, is een schier onophoudelijke noise in een maniakaal tempo. Anders Hana (gitaar, elektronica en effectpedalen ) en Morten J. Olsen
(drums, software) bereiden hier een spervuur van geluid, dat de luisteraar meteen met de eerste drie tracks overdondert. Aanval is de beste verdediging, of zo, met doordravende drumritmes en hier en daar een onverwacht geslagen accent, metalige elektronoise en distortion. Sommige nummers nemen de ene na de andere onverwachte wending, zonder ooit tot rust te komen. Of hooguit als stilte voor een nieuw storm, zoals in ‘Progorama’. En na een relatief kalme introductie met abstracte geluiden ontstaat in ‘Sopp Pa Kugen’ een technokermis en gaan vervolgens de drums bijna swingend op de loop. Na nog een keer doordenderen kan de luisteraar in het afsluitende ‘Untitled (8 Tommer B)’ eindelijk ruimer adem halen. De track valt in twee delen uiteen: een abstracte, chaotische collage van elektronisch gebrom, gerammel, klappen en onweer en mogelijk ook vervormde percussie, maar alles relatief rustig. Na een lange stilte klinkt een bijna poppy nummer met erbarmelijke tekst (zang, dus!) en drums en gitaar. ‘Meiningslaust Oppgulp’ betekent ‘zinloze herhaling’, maar dat is volgens mij met deze compilatie niet helemaal het geval.

MoHa_MeiningslaustOppgu