Marlow’s Revenge

De hoogdagen van bands als Thin White Rope, Giant Sand en Green On Red liggen al enkele decennia achter ons. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hun muziek niet nog steeds goed tot uitmuntend klinkt. Sommige van de leden van die bands maken zelfs tot op heden relevante platen, waarvan Dan Stuart er eentje is. Samen met onder meer Chuck Prophet en Chris Cacavas zat hij in Green On Red, waarvan hij niet alleen de zanger en leider was, maar tevens voornaamste liedjesschrijver. Die capaciteiten is de man doorheen de jaren nooit echt verloren. Zelfs een zware depressie die hem deed verhuizen van New York naar Mexico, kreeg Dan Stuart niet klein. In 2012 zette hij zichzelf plots weer op de muzikale kaart met ‘The Deliverance Of Marlowe Billings’, een plaat die vergezeld ging van het gelijknamige biografische boek. Ook nu verschijnt er een plaat en een boek onder dezelfde titel. Opener ‘Hola Guapa’ is meteen een schot in de roos, een nummer dat voornoemde gloriejaren helemaal doet terugkomen. Het is misschien meteen wel het stevigste nummer van het album, al hoeft de rest van de songs nauwelijks tot niet onder te doen. Samen met zijn Mexicaanse begeleidingsband laat Stuart diverse kanten van zichzelf horen. Rustige, naar ballades neigende nummers wisselen af met steviger werk. ‘The Whores Above’ blijft meteen in ons hoofd plakken en is voor elke Americana-liefhebber een geheide hit. Straf is vooral dat we geen enkel zwak fragment horen tijdens de tien liedjes. ‘Marlow’s Revenge’ laat namelijk een van levenslust blakende vijftiger horen die het vak nog niet is verleerd.

Dan_Stuart_with_Tw_Marlows_Revenge
do 13 dec 2018