Milton Nascimento is een leeftijdsgenoot van Gilberto Gil en Caetano Veloso en met hen de meest gerespecteerde Braziliaanse liedjesschrijver van zijn generatie. Hoewel hij zijn politiek engagement subtieler verpakte dan zijn Tropicalia-collega’s, moest ook hij op de vlucht voor de militaire dictatuur. Atmosferische maar soms ook broeierige popmuziek, gezongen met die typische ijle kopstem is zijn waarmerk. Deze onversaagde veteraan brak internationaal door met ‘Native Dancer’ uit 1974, een album met saxofonist en Miles-beschermeling Wayne Shorter dat als één van de best verkopende jazzfusionalbums wordt beschouwd. Far Out maakt met deze bundeling van twee soundtracks voor balletopvoeringen (uit 1976 en 1981) een einde aan jarenlang juridisch getouwtrek. Hier nochtans geen gemakzuchtig gelegenheidswerk maar volwaardige albums tjokvol afwijkende interpretaties van oud goud en toekomstige hits, die zonder verpinken de vergelijking met zijn meesterwerken op ‘Clube Da Esquina’ kunnen doorstaan. In tegenstelling tot de uitgeweken Baianos Gil en Veloso groeit Nascimento op in Minas Gerais, de dunbevolkte en geïsoleerde mijnstreek in het centrum van Brazilië. Zijn liedjes dragen de sporen van plaatselijke volksmuziek en de katholieke koorzang uit zijn jeugd, maar ook van zijn liefde voor Angelsaksische sixtiespop. Hij oogst vooral respect met zijn gedurfde arrangementen en ongebruikelijke, hemelse harmonieën. Tropische percussie van o.m. Nana Vasconcelos, dramatische orkestraties en woordenloze klaagzangen vinden zonder problemen hun weg. Prachtig heruitgegeven met informatieve achtergronden bij man en muziek is dit niet zomaar een hebbeding voor completisten maar essentiele popmuziek tout court.