March Of The Zapotec And Realpeople Holland

Plots was het voorbij voor Zach Condon. Na de release van zijn vorige, alom gelouterde, plaat ‘The Flying Club Cup’ werd de druk om zijn muziek live te vertalen te groot. Optredens werden afgezegd, Condon verdween uit de schijnwerpers. Om zijn geest vrij te maken, trok hij onder andere naar de zuidelijke provincie Oaxaca in Mexico. Daar ontdekte hij de traditionele volksmuziek van deze streek. Die invloed is goed te merken op het eerste deel van de dubbelep ‘March Of The Zapotec’. Samen met het negentien koppen tellende The Jimenez Band uit het plaatsje Teotitlan del Valle vermengt hij plaatselijke traditionele muziek met invloeden uit de indierock en daar slaagt hij bij momenten goed in. Het tweede deel van deze plaat, ‘Realpeople Holland’, is echter een gigantische sof. In zijn pre-Beirut-periode was Condon ook actief onder het pseudoniem Realpeople. Hij haalt dit pseudoniem nu vanonder het stof om zich te wagen aan elektronische pop. We horen nog enige aanzetten tot songs, maar ook niet meer dan dat. Het resultaat is gefriemel en soms doelloos gepiel waarbij de verveling pijlsnel toeslaat. Een terugkeer door de grote poort was mooier geweest, want dit is dus een wel erg halfslachtige release. En nu moet hij het live ook nog proberen waar te maken. We zijn benieuwd of hem dat zal lukken.

tekst:
Maarten Timmermans
beeld:
Beirut_MarchOfTheZapotecA
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!