Als componist was John Carpenter (1948) verantwoordelijk voor dé signatuursoundtracks wat horrorfilms en thrillers uit de jaren 1970 en 1980 betreft. Tegelijkertijd was hij ook regisseur, scenarioschrijver, acteur én producent. Zo regisseerde hij onder meer ‘The Thing’, ‘Escape from New York’ en ‘Christine’. Doorgaans componeerde hij zelf de muziek voor zijn films, vaak met Alan Howarth. De bekendste van die filmscores zijn ‘Halloween’, ‘The Fog’ en natuurlijk ‘Assault On Precinct 13’. Typerend daarbij is zijn (toen) revolutionaire, minimalistische gebruik van synthesizers, drummachines en sequencers. Die analoge sound mét een rockfeel – denk: huilende gitaren – is ondertussen weer helemaal hip; dat bewees onder meer S U R V I V E met hun soundtrack voor de populaire Netflix-serie ‘Stranger Things’. Het al even hippe New Yorkse Sacred Bones is nu al sinds midden jaren 2000 bezig om ’s mans output opnieuw in beeld te krijgen. Slim, want Carpenters naam is ondertussen ook cult geworden in (alternatieve) muziekmiddens. Remixen door onder meer Zola Jesus, Blanck Mass, Prurient en Silent Servant bewijzen dat overtuigend. Sacred Bones brengt niet alleen de klassieke stukken onder de aandacht, maar ook verloren gewaande of splinternieuwe composities – de zogenoemde ‘Lost Themes’. Op deel drie wordt Carpenter opnieuw bijgestaan door zoon Cody Carpenter en Daniel Davies (Year Long Disasters). De tien nummers staan prima op zichzelf en zijn dus niet vastgeklonken aan een of andere bestaande film. Grenzen verleggen doet Carpenter al een poos niet meer, maar zijn sound is nog steeds – en meer dan ooit zelfs – actueel.