Lost & Found

Alweer nieuw vinyl van het bezige Shipwreclabel. Nummer vier en vijf met daarnaast een dubbel-lp om het komende Oddstreamfestival in Nijmegen te promoten. Shipwrec maakt een duidelijk punt van afwisseling. Het label toont zich van alle markten thuis met de release van Shipwrec 04 die wordt gevuld door het duo Einóma uit Reykjavik. Ze worden door sommigen het IJslandse antwoord op Autechregenoemd, maar daar doe je ze mee te kort. Ze hebben geen vergelijkingen met anderen nodig. Einóma zet de track ‘Bla ‘ flink in. Techno, is de eerste gedachte, maar het is toch vreemd, anders en meer om aan het doorsnee technopredikaat te voldoen. Midden in het nummer wordt het roer plotseling omgegooid en daarna nog een paar keer. Er zit misschien wel iets te weinig lijn in het nummer. ‘BF’ zit vol spanning en houdt het tempo lager, net als ‘LF’ dat misschien wel nog ijzingwekkender is. Shipwrec 05 wordt gedeeld door Ard Bit en AstroPoser. Rotterdammer Ard Bit laat de bas knisperen en wiebelen ondersteund door een breakbeat en wat electrogeluid. Robert van der Heijden gaat schuil achter de naam AstroPoser. Ook bij hem is goed te horen dat hij is beïnvloed door dubstep, al klinkt er ook duidelijk hiphop door in zijn instrumentale tracks en schenkt hij iets meer aandacht aan de melodie dan zijn collega aan de andere kant van de plaat. Het Oddstream Festival vindt tussen 1 en 5 juni plaats in Nijmegen. De deelnemende artiesten staan op een dubbelelpee genaamd ‘Club Oddstream’. Onder hen Applescal, Grimm Limbo, Kubus, Alec Empire, T. Raumschmiere en Rude 66. Op het album klinkt de muziek van oudgedienden als Alec Empire en T. Raumschmiere het meest professioneel. Het zijn echter jongeren als Kubus, Stagga en Grimm Limbo die we het liefst live gaan zien op basis van deze dubbelaar.

Alex van der Hulst