Losing Stones, Collecting Bones

Het mag een beetje stil geworden zijn rond Jaga Jazzist, maar Morton Qvenild – een van de vroegere leden – blijft niet werkloos bij de pakken zitten. Samen met twee medestudenten van de muziekacademie van Oslo, richtte hij In The Country op. Bij de eerste nummers van hun nieuwste plaat zou je zweren niet veel meer dan enkel de invloed van die andere grote Scandinavische jazzmeesters, het Esbjörn Svensson Trio (die een paar jaar geleden met hun frisse sound een hele nieuwe generatie aan de jazz verknocht maakten), te horen. Maar dan, zowat tegen het vierde nummer (‘Everyone Live Their Life’), ontluikt de originaliteit van het trio zich ten volle en hoor je een mannenkoor dat een tekst declameert, met op de achtergrond een jazzy, naar folk neigende melodie. Vanaf dat punt lijkt ‘Losing Stones, Collecting Bones’ haar eigen stem gevonden te hebben. Na het rustige intermezzo van ‘Medicine Waltz’ krijgen we ‘Take Me Over’: een nummer dat start als klassieke compositie, en na langzaam in een soort van wals te zijn getransformeerd, uiteindelijk losbarst in opgepoetste, moderne jazz. Vervolgens komt gastmuzikant Marc Ribot op ‘Torch-fishing’ een knappe, onmiskenbare bijdrage op elektrische gitaar leveren. En eigenlijk kan je probleemloos op dezelfde manier enthousiast zijn voor alle volgende tracks. Kortom, het lukt deze charmante opvolger van ‘This Was The Pace Of My Heartbeat’ om op een ongedwongen manier jazz, rock en experiment aan elkaar te koppelen.

tekst:
Jo Vanderwegen
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!