Lontano. Homage To Giacinto Scelsi

De Italiaanse moderne componist Giacinto Scelsi kwam aan het eind van de jaren 1940 tot de conclusie dat in muziek maar drie dimensies van belang waren: toonhoogte, -lengte en -diepte. Dat resulteerde in composities uit lagen van lang aanhoudende tonen, voortgebracht door strijkers, blazers of stemmen, bijvoorbeeld. Laat die focus op de klank zelf nou sterk overeen komen met wat veel contemporaine artiesten in de experimentele muziek interesseert. Bovendien beschouwde Scelsi improvisatie een belangrijke manier van componeren. De muzikant en muziekcurator Stefano Tedesco heeft vanuit dat idee dertien geluidskunstenaars en elektroakoestische muzikanten gevraagd om een werk te leveren dat aansluit bij Scelsi’s uitgangspunten. Dat leidt naar een aantal improvisaties/composities van, zoals te verwachten valt, minimale, abstracte, drone-achtige muziek. Sebastien Roux & Eddie Ladoire creëren bijvoorbeeld een zeer stil geluidslandschap van een zachte ruis met hier en daar een tikje. Skoltz/Kolgen en Rafael Toral leveren al even minimale en kalme stukken van aanhoudende tonen, zij het met meer aanwezig geluid in de vorm van metalige krassen en slagen. Daar tegenover staan composities als van Elio Martusciello, met dramatisch aanzwellende en wegstervende geluiden als van blazers en cymbalen, hier en daar een bel, en toch minimaal. Ook bij David Toop klinkt het groots en symfonisch: met roffelende percussie, aanzwellende blazersgeluiden en een galmende zangstem toevoegt. Bij Scanner treden dan weer dramatische operaëske zangstemmen op, in combinatie met ritselende en tinkelende geluiden over een zangerige drone. Of het nu geïnspireerd is op Scelsi, een hommage is aan Scelsi, of dat de maker en luisteraar heel Scelsi links laten liggen: het maakt niet uit. ‘Lontano. Homage aan Scelsi’ is een prachtige verzamelaar, met sterke bijdragen van belangrijke en interessante hedendaagse artiesten. Naast de genoemden zijn dat bijvoorbeeld KK Null, Eddie Prevost/John Butcher, Olivia Block en Tedesco zelf. Beperkte oplage van 300 genummerde exemplaren.

VariousArtists_LontanoHomagetoGia