Lollipop

Meat Puppets uit Phoenix, Arizona blijft te allen tijde de band van de broertjes Kirkwood, zelfs als eentje ervan besloot een paar jaar niet mee te spelen. De band ontstond in 1980 en bracht zijn platen uit op het legendarische SST-label. Net als veel van hun labelgenoten evolueerden de Meat Puppets van punk naar een eigen geluid, in hun geval richting country en psychedelica. Herkenbaarheid danken ze uiteraard aan de melancholische zang van Curt Kirkwood. De band kende gedurende zijn carrière een grillig verloop, met bezettingswissels, jaren van stilte, splits en reünies. Hun piekmoment kwam nadat de broertjes samen met Nirvana aantraden in hun MTV unplugged-sessie, waarna het album ‘Too High To Die’ hun verkoopsucces werd. Daarna werd het weer stil. De microbe laat hen echter niet los en daarvan is ‘Lollipop’ het resultaat. De dertiende plaat inmiddels en er is weinig veranderd aan het geluid van Meat Puppets. Wel merken we op dat de broertjes alsmaar beter worden in het schrijven van quasi perfecte liedjes die meedogenloos in je kop kruipen. De gitaren blijven dominant, de zang zit goed en er is voldoende afwisseling aanwezig. Americana, rootsrock, country, het zit er weer allemaal in en de broertjes, dit keer aangevuld met drummer Shandon Sahm (zoon van Doug Sahm), blijken in prima vorm. Luister maar naar nummers als ‘Baby Don’t’, ‘Hour Of The Idiot’ en afsluiter ‘The Spider And The Spaceship’. Meat Puppets katapulteert ons zonder verpinken terug naar de gloriedagen van SST en bands als Saccharine Trust, The Leaving Trains, Sylvia Juncosa en nog heel wat invloedrijke namen. Met platen als deze gaan we graag terug in de tijd, een beetje nostalgie bij momenten kan nooit kwaad.

MeatPuppets_Lollipop