Damon Albarn is een bezige bij. Naast zijn talrijke muzikale uitspattingen met o.a. Gorillaz is hij ook baas van Honest Jons, het fijne label dat om de haverklap uiterst mooie compilaties (‘Mali Music’ , ‘London is the Place’…) en fijne reïssues (Moondog, Tunde Williams…). Deze keer zet hij de Malinees Lobi Traoré in de kijker. Traoré speelt al sinds zijn jeugd in traditionele Bamako folk bands en z’n -door Ali Farka Touré geproducete-album bezorgde hem in zijn thuisland een flinke fanbase. Met zijn hitsige gitaarstijl ergens tussen John Lee Hooker en Jimmy Page, en zijn rauwe zang, is hij het beste bewijs dat de roots van de blues in de Afrikaanse muziek liggen. Albarn gebruikte Lobi Troaré al op zijn ‘Mali Music’-project uit 2000, en nodigde hem nu uit een solo-plaat te maken voor z’n label. Het album straalt enrgie en speellust uit, zonder overdubs, zonder second takes, enkel Lobi en zijn band die hun wilde malinese muziek bezweren onder de afrikaanse hemel; the Bambara blues op z’n funkiest.
Het Trikont-label uit Munchen staat bekend om zijn verrassende en mooie releases van wereldmuziekartiesten.
Op deze introductie-verzamelaar vind je dan ook een fijne staalkaart van
wat het label te bieden heeft: van de Roemeense zigeunermuziek van
Romica Pucenau, over de Oosters fanfare The Express Brass Band, tot de
souldiva Betty Lavette (die vorig jaar een opmerkelijke come-back
maakte). Voorts Afrikaanse hiphop, counrty-reggae, de geniale Daniel
Johnston, Jean Stanback (soul), electrofunk, russische
singersongwriter’s… Voor degenen die niet vies zijn van wat muzikaal
avontuur en graag een fijn label willen ontdekken, is deze low budget
compilatie een aanrader!
(bg)