Sommige industrial metalbands hadden in de jaren 1990 de gewoonte om hun instrumenten rechtstreeks in de PA te pluggen zodat de geluidsmixer een extra groepslid werd. Een dirigistisch, kraakhelder en vooral snoeihard geluid was hiervan het resultaat. Killl, een Noors (gelegenheids)quintet met een treffende naam (de vlag dekt de lading!) bestaande uit leden van Jaga Jazzist, JR Ewing, NoPlaceToHide en Single Unit, hanteert eenzelfde modus operandi. Geen backline dus. Maar ook hun lichttechnicus (het officiële vijfde groepslid) is een essentiële pion want het visuele bepaalt mee het spectaculaire en verpletterende totaalconcept. Killl is namelijk, net zoals Kong, in de eerste plaats een liveband. Logische keuze dus om een rist optredens die ze deden tussen 2005 en 2009 te documenteren met beeld én geluid, in plaats van zo maar een album uit te brengen. Die zijn immers niet los van elkaar te koppelen; je moet het zien én horen om het te geloven. (Een bezoekje aan hun website maakt direct een en ander duidelijk. Epileptici wezen bij deze uitdrukkelijk gewaarschuwd!) De muzikanten- twee gitaren, (elektronische) drums en afwisselend bas en synths/elektronica – zoeken net zoals geestesgenoten Shining, The Locust of Naked City de meer extreme en experimentele kanten van het muzikale spectrum op: een grotendeels geïmproviseerde, maar retestrakke molotovcocktail van noise, metal (death, speed, industrial), grindcore, avant-garde, freejazz, et cetera. Killl musiceert verbeten en met technische precisie, fysiek strategisch opgesteld tussen wanden met strakke, psychedelische motieven, felle LED-lampen en genadeloos flikkerende stroboscopen. Dat levert afwisselend een hallucinogene trip op en een regelrechte frontale aanval op oren en ogen. Te nemen of te laten dus. Wij zijn alvast danig onder de indruk!