Live At The Paradiso (DVD)

Het vijfde album van Lamb uit Manchester, het duo Andy Barlow en zangeres Lou Rhodes, maakte weinig tot geen brokken. Het simpelweg ‘5’ genaamde album was een flauw afkooksel van hun vroegere werk. De zes jaar dat de band ophield te bestaan en het duo elk zijn eigen soloweg ging, leverde eigenlijk weinig verrassingen op. De hoogtijdagen van triphop zijn uiteraard al lang in de mist der tijden verdwenen, en eigenlijk weet alleen Portishead nog steeds hoe degelijke songs moeten worden gemaakt. Quasi tegelijk verschijnt er een cd en een dvd, elk met een andere concertregistratie. ‘Live At Koko’ werd opgenomen in Londen, in september 2009, kort na de heroprichting. De DVD, opgenomen tijdens twee uitverkochte concerten in Paradiso, Amsterdam (13 en 14 september 2004), dateren dan weer van net voor de sabbatical. De twee concerten maakten zowel deel uit van de afscheidstournee als ter promotie van hun album ‘Between Darkness And Wonder’ (2003), waaruit echter weinig songs worden gebracht. ‘Till The Clouds Clear’ en ‘Sun’ zijn de recente nummers, die prijken tussen klassiekers ‘Gorecki’, ‘Gabriel’ en ‘What Sound’, terwijl de nadruk qua songkeuze toch bij de tweede plaat ‘Fear Of Fours’ (1999) ligt. De opname geeft goed het zweterige gevoel weer van een massa volk die zich dansend in het zweet werkt. Net als de band zelf trouwens, met een Rhodes die goed bij stem is en een Barlow die weet hoe hij een uitzinnig publiek verder kan opjutten. Weinig hightech of wilde beeldsprongen, wel een uitstekend in beeld gebracht concert zoals bezoekers het zelf van de eerste rij konden meemaken. Twee nummers opgenomen op Rock Werchter, wat interviews en foto’s vormen de extra’s. Het concert op zich is ruimschoots voldoende om de beste songs van Lamb nog eens op te dissen. Meer hoeft dat niet te zijn.