Live At The Hideout

Zoals de titel al aangeeft, werd deze plaat ingeblikt in The Hideout, een concertzaal ter grootte van een modale slaapkamer, in Chicago. Steve Albini en Timothy Powell stonden met de mobiele opnamestudio van Powell garant voor een rauwe maar overtuigende registratie van twee concerten op twee achtereenvolgende dagen van Screaming Females. Die hadden net een hectische rit met hun bestelwagen achter de rug. De goden waren de band goed gezind, want ze verloren de controle over het voertuig, slipten en botsten met een ander voertuig. Gelukkig voor iedereen raakte niemand gewond en Screaming Females slaagde er zelfs in, weliswaar behoorlijk opgefokt, om de concertzaal tijdig te bereiken. De indrukken die de groepsleden onderweg hadden opgedaan gaven hen een extra impuls om behoorlijk tekeer te gaan. Het trio, bestaande uit Michael Abbate (bas), Jarrett Dougherty (drums) en bandleidster, zangeres, gitariste en imponerende frontvrouw Marissa Paternoster, heeft behoorlijk wat podiumervaring opgedaan sinds hun oprichting in 2006. Sindsdien speelden ze meer dan negenhonderd shows en blikten ze vijf platen in. De recentste daarvan, ‘Ugly’ uit 2012, bezorgde hen ruimere bekendheid en Steve Albini hielp hen bij de opnames. Albini kent daardoor de kracht en de intensiteit van de band en weet dat vooral Marissa het laken naar zich toetrekt met haar schreeuwerige zang en vooral haar zeer inventieve en indrukwekkende gitaarwerk. Een mengeling van stevige blues-, punk- en indierock is wat we te horen krijgen. Het bezorgde Paternoster een plaats in de lijst van beste gitaristen in Spin Magazine, een plaats die velen haar zullen benijden. Wat ze brengt is dan ook behoorlijk indrukwekkend, al zal ze geen enkele keer worden betrapt op het egotrippen. De solo’s zitten perfect in de songs ingebouwd, die er heel stevig inhakken. Dit is een plaat die perfect weergeeft waar dit trio voor staat: stevig rocken zonder in machogedrag te vervallen.

ScreamingFemales_LiveAtTheHideout